cookies



Kalendarz wydarzeń

marzec 2024
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Seniorzy i młodzież uczą się od siebie

Seniorzy i młodzież uczą się od siebiePo szkole dzieci mogą iść do domu, ale w Makowie Podhalańskim wolały iść na spotkanie z seniorami, którzy uczyli je np. gotowania czy saviore-vivre. Razem odrabiali lekcje, grali w „planszówki” i czytali baśnie Andersena. Dzięki tym spotkaniom Maków Podhalański zdobył II miejsce w konkursie „Edukacyjna Gmina Małopolski 2014”.

Na inicjatywy Makowa internauci oddali 13 574 głosy.  Były to trzy projekty realizowane przez Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW) dla seniorów z gminy. Miały one przełamać osamotnienie i poczucia bezradności osób starszych, przywrócić im wiarę we własne siły i umiejętności, a także zainspirować do zwiększenia aktywności społecznej. Mogli też wzbogacać swoją wiedzę oraz rozwijać umiejętności literackie, muzyczne, plastyczne, informatyczne, kulinarne, techniczne, logicznego myślenia, komunikacji interpersonalnej. Były zajęcia z wizażu i mody, rekreacyjne, z języka angielskiego, komputerowe. Integrujące ich z młodymi ludźmi Sami też mocno angażowali się w pracę z młodzieżą: pomagali uczniom szkoły podstawowej w odrabianiu lekcji, razem gotowali, mieli wspólne gry planszowe i warsztaty psychologiczne.  Przez pół roku zrealizowano 349 godzin zajęć, w tym 228 godzin z uczniami.

– Położyliśmy nacisk na integrację międzypokoleniową. Na pomaganie i oderwanie młodzieży od komputera, a przebywanie z nami, przenoszenie zasad savoire-vivre, dobrej komunikacji interpersonalnej, budowanie komunikacji bez barier, na siłę uśmiechu i inne sympatyczne rzeczy – wymienia jednym tchem Barbara Skubis-Tyszewska, prezes makowskiego UTW. –  Jako podręcznik psychologii służyły nam... baśnie Andersena. Polecam „Imbryk”, ta bajka szczególnie nam się przydała.

Pisaliśmy maksymy z niej na kolorowych kartach i kładliśmy na podłodze, a przy okazji był imbryk do herbaty, cebulka i kwiat. Dlaczego? Proszę sobie przypomnieć bajkę – śmieje się. To historia napuszonego imbryka, który traci swą pozycję, lecz właśnie wtedy odkrywa, że jest lepsze życie, któremu sens nadaje poświęcanie się dla innych.
– Kiedy się pierwszy raz spotkaliśmy, to młodzi natychmiast chcieli nam wcisnąć komputer. Powiedzieliśmy: nie. Kupiliśmy gry planszowe, oni nas też nauczyli nowych, które znają, ale w domu nie ma czasu w nie grać – wspomina prezeska UTW. – Byliśmy zachwyceni ich dziecięcą ufnością. Przychodzili zaraz po lekcjach, na cztery godziny. Byli głodni, więc razem przygotowywaliśmy dla nich kanapki, zapiekanki, sałatki. Uczyliśmy do czego są przyprawy. Jak trzymać filiżankę za uszko. Jak prawidłowo posługiwać się noża i widelca – dodaje.Jak ocenia, efekty były lepsze niż zakładali. Wyrwali z osamotnienia nie tylko seniorów, ale i dzieci, które zamiast usiąść po szkole do komputera, wolały się spotkać się z nimi, czegoś się nauczyć, pośmiać się.

 – W piątek dzieci powinny się spieszyć do domu, a chciały być z nami dłużej. Pomylilibyśmy się mówiąc, że dzieci się nudzą i nie chcą być ze starszymi ludźmi. To jest jeszcze niewykorzystana możliwość seniorów – dzielenie się swoją wiedzą. Warto to promować – zaznacza Barbara Skubis-Tyszewska.
 
W projekcie „Wspieranie osób w podeszłym wieku w integracji z młodzieżą” w ramach wolontariatu uczestniczyły osoby powyżej 50 –tego roku życia, dzieci i młodzież. UTW zorganizował też w zeszłym roku kilka innych przedsięwzięć, np. „Najstarsze fotografie tatrzańskie i podhalańskie Walerego Rzewuskiego”, w związku z odkryciem jego nieznanych dzieł z 1859 roku. W ramach projektu zostały przeprowadzone kwerendy, zgromadzono materiały, dzięki którym powstała publikacja książkowa. Autorem monografii jest Mirosław Mąka, etnolog.

Celem konkursu na „Edukacyjną Gminę Małopolski”, który organizuje Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie wraz z „Gazeta Krakowską”, jest promowanie gmin wiejskich i wiejsko – miejskich Małopolski, mających do 25 tys. mieszkańców, które organizują ciekawe przedsięwzięcia edukacyjne dla dzieci i dorosłych, a poprzez zabawę oraz niezwykłe inicjatywy zachęcają swych mieszkańców do uczenia się przez całe życie. W tym roku I miejsce zajęła Korzenna. Była to już szósta edycja plebiscytu. W zeszłych edycjach I miejsce zdobyły: Bobowa (za rok 2013), Łużna (2012), Brzeźnica (2011), Gorlice (2010) i Mucharz (2009).

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR