Aktualności
Eksperci w Krakowie: mamy dobrą strategię uczenia dorosłych?
- 23.12.2015
Obrady odbyły się w ramach projektu „The Lifelong Learning HUB”, realizowanego przez dziesięciu partnerów z ośmiu krajów europejskich. Polskę reprezentuje w nim Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, który na forum międzynarodowym prezentuje swoje doświadczenia w regionalnym promowaniu uczenia się przez całe życie. Debacie ekspertów WUP nadał temat: „Idziemy w dobrym kierunku? Ocena realizacji Strategii Europa 2020 dla uczenia się osób dorosłych w Polsce i w Małopolsce”.
– Mamy ocenić stan realizacji Strategii Europa 2020, a celem obrad Forum było wypracowywanie rekomendacji dla Komisji Europejskiej, dotyczących dalszego wdrażania tej strategii – wyjaśnia koordynujący projekt Andrzej Martynuska z krakowskiego WUP. – Uczestnicy wykorzystują w tym celu wyniki badań, które zrealizowaliśmy w Małopolsce. Mamy bowiem odpowiedzieć na pytanie, czy na poziomie regionalnym widoczne są efekty prac nad strategią w różnych krajach. Zebrane wnioski i wypracowane rozwiązania znajdą się w kompleksowym raporcie, który zaprezentujemy na początku 2016 roku podczas spotkania AGORA. Odbędzie się ono w Parlamencie Europejskim z udziałem ekspertów, parlamentarzystów i przedstawicieli Komisji Europejskiej – dodaje.
Małopolska ma spore doświadczenie we współpracy z różnymi instytucjami na rzecz rozwoju i promocji uczenia się przez całe życie. Wojewódzki Urząd Pracy prezentuje więc w ramach projektu dokonania Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego, badania Małopolskiego Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji oraz przyznawanie znaku jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno – Szkoleniowych. A także pilotażowe wdrożenia bonu szkoleniowego i wybranych elementów zintegrowanego systemu kwalifikacji w regionie.
Badania dotyczące wdrażania Strategii Europa 2020 w Małopolsce obejmują cztery zagadnienia. Po pierwsze – uznawanie i uprawomocnianie pozaformalnego i nieformalnego kształcenia. Po drugie – jak
i w jakim stopniu dorośli uczą się przez całe życie. To w ramach Europejskiej Agendy Kształcenia Dorosłych. Poza tym badane są powiązania edukacji z rynkiem pracy, a także eliminowanie barier pomiędzy sektorami i podmiotami, czyli ich partnerstwo i współpraca. Ważne jest to, że urząd w swym badaniu zbiera informacje nie od instytucji nadrzędnych, ale od lokalnych ekspertów rynku pracy, edukacji i szkoleń oraz od osób uczących się.
Uzyskane dane były punktem wyjścia do dyskusji podczas warsztatów, na których eksperci pracowali nad zaleceniami dla Komisji Europejskiej. Rekomendacje oraz wyniki badań z Małopolski zostaną zebrane we wspomnianym raporcie końcowym, który w 2016 roku trafi na spotkanie wszystkich partnerów projektu w Parlamencie Europejskim. Jeszcze w tym roku, w czerwcu, krakowski WUP zorganizuje trzydniowe seminarium dla wszystkich partnerów projektu, połączone z obchodami Małopolskiego Dnia Uczenia się.
Uczestnicy Forum przysłuchiwali się też panelowi „Polska – Małopolska – ocena wdrażania Strategii Europa 2020 w obszarze uczenia się osób dorosłych”. Poza Andrzejem Martynuską wzięli w nich udział: wiceminister pracy i polityki społecznej Małgorzata Marcińska; Joanna Godrecka – Bareau z Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej; prof. Grażyna Prawelska – Skrzypek z Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego; Audrey Frith, dyrektor Europejskiej Platformy Społeczeństwa Obywatelskiego na rzecz Uczenia się przez Całe Życie, która jest liderem całego projektu.
Projekt „The Lifelong Learning HUB” ma na celu inicjowanie współpracy, dialogu i międzynarodowej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie w Europie. Poza Polską biorą w nich udział partnerzy z Belgii, Bułgarii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii i Turcji. Reprezentują władze publiczne, organizacje społeczne, izby gospodarcze oraz instytucje edukacyjne. Są to: EUCIS-LLL – Europejska Platforma Społeczeństwa Obywatelskiego na Rzecz Uczenia się przez cale życie (Bruksela, Belgia); FREREF – Fundacja Regionów Europejskich na rzecz Badań nad Edukacją i Kształceniem Zawodowym (Lyon, Francja); The Cáceres Chamber of Commerce and Industry – Izba Handlowo-Przemysłowa (Extremadura, Hiszpania); Leido – National Expertise - Information Centre on Dual Education (Amsterdam, Holandia); APG – the Portuguese Association of People Management (Lizbona, Portugalia); Mardin Province Social Studies and Project Management (Mardin, Turcja); ITPIO – Institute for Training of Personnel in International Organization (Sofia, Bułgaria); RIE - The Regional Inspectorate of Education (Blagoevgrad, Bułgaria); CVO Antwerpen – Centrum Kształcenia Dorosłych (Antwerpia, Belgia); WUP Kraków.