cookies



Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

W Krakowie o jakości szkoleń

21 maja 2012 roku w Krakowie odbyło się spotkanie poświęcone jakości kształcenia w systemie edukacji pozaformalnej w Polsce. Organizatorem konferencji był Wojewódzki Urząd Pracy, a jej gościem specjalnym Roman Ciepiela – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.

Uczestnicy oraz zaproszeni goście, w tym także eksperci projektu KRK, próbowali odpowiedzieć m.in. na pytania: jakie są koszty słabej jakości edukacji pozaformalnej, czy polskie przedsiębiorstwa dbają o rozwój kompetencji swoich pracowników, a także jaka jest korzyść z wprowadzenia systemu zapewniania jakości szkoleń.

Dr Hubert Paluch z Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium zwrócił uwagę na kilka głównych problemów związanych z rynkiem szkoleń w Polsce, m.in. na brak rozpoznania potrzeb przed rozpoczęciem procesu szkoleniowego, brak nastawienia na konkretny efekt szkoleniowy czy brak współpracy trenerów z sektorem nauki.

Z kolei ekspert KRK, dr Łukasz Sienkiewicz w prezentacji pt. „Ocena procesu zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie” rozpatrywał kwestię szkoleń z perspektywy pracodawców. W prezentacji zostało podkreślone, że obserwujemy stały wzrost świadomości znaczenia kompetencji pracowników u pracodawców w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstw. Pracodawcy nie dysponują jednak wystarczającymi środkami finansowymi na inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników.

- Prezentacja dr Łukasza Sienkiewicza

Kwestia jakości szkoleń w Polsce została podjęta w prezentacji eksperta KRK dr Magdaleny Dybaś, która dowodziła, że istnieje wiele barier we wprowadzaniu mechanizmów zapewniania jakości, m.in. brak standardów, uzależnienie jakości szkoleń od wymagań klientów, a także brak zasobów finansowych i organizacyjnych umożliwiających podjęcie systemowych działań w zakresie zapewniania jakości.

Warto się zatem przyjrzeć, jak to robią inni. Konferencja była doskonałą okazją do poznania mechanizmów oceny jakości firm szkoleniowych, które stosuje się zagranicą. Fabio Bettega z Wydziału Bonów Szkoleniowych FOREM zaprezentował waloński system kształcenia dorosłych oparty o bony edukacyjne. Celem wprowadzenia tego systemu było z jednej strony zachęcenie małych i średnich przedsiębiorców do szkolenia pracowników poprzez zachęty finansowe; a z drugiej – zlikwidowanie formalności administracyjnych. Zdaniem przedstawiciela FOREM, zaletą systemu walońskiego jest dostęp przedsiębiorców do informacji o ofercie szkoleniowej, obejmującej ok. 15 000 modułów oraz zagwarantowanie im jakości szkoleń. W jaki sposób? Firmy zajmujące się szkoleniem pracowników muszą mieć znak jakości. Jest on weryfikowany raz na trzy lata przez firmy certyfikujące wskazane przez ministerstwo.

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR