Aktualności
W Krakowie o jakości szkoleń
- 29.05.2012
Uczestnicy oraz zaproszeni goście, w tym także eksperci projektu KRK, próbowali odpowiedzieć m.in. na pytania: jakie są koszty słabej jakości edukacji pozaformalnej, czy polskie przedsiębiorstwa dbają o rozwój kompetencji swoich pracowników, a także jaka jest korzyść z wprowadzenia systemu zapewniania jakości szkoleń.
Dr Hubert Paluch z Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium zwrócił uwagę na kilka głównych problemów związanych z rynkiem szkoleń w Polsce, m.in. na brak rozpoznania potrzeb przed rozpoczęciem procesu szkoleniowego, brak nastawienia na konkretny efekt szkoleniowy czy brak współpracy trenerów z sektorem nauki.
Z kolei ekspert KRK, dr Łukasz Sienkiewicz w prezentacji pt. „Ocena procesu zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie” rozpatrywał kwestię szkoleń z perspektywy pracodawców. W prezentacji zostało podkreślone, że obserwujemy stały wzrost świadomości znaczenia kompetencji pracowników u pracodawców w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstw. Pracodawcy nie dysponują jednak wystarczającymi środkami finansowymi na inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników.
- Prezentacja dr Łukasza Sienkiewicza
Kwestia jakości szkoleń w Polsce została podjęta w prezentacji eksperta KRK dr Magdaleny Dybaś, która dowodziła, że istnieje wiele barier we wprowadzaniu mechanizmów zapewniania jakości, m.in. brak standardów, uzależnienie jakości szkoleń od wymagań klientów, a także brak zasobów finansowych i organizacyjnych umożliwiających podjęcie systemowych działań w zakresie zapewniania jakości.
Warto się zatem przyjrzeć, jak to robią inni. Konferencja była doskonałą okazją do poznania mechanizmów oceny jakości firm szkoleniowych, które stosuje się zagranicą. Fabio Bettega z Wydziału Bonów Szkoleniowych FOREM zaprezentował waloński system kształcenia dorosłych oparty o bony edukacyjne. Celem wprowadzenia tego systemu było z jednej strony zachęcenie małych i średnich przedsiębiorców do szkolenia pracowników poprzez zachęty finansowe; a z drugiej – zlikwidowanie formalności administracyjnych. Zdaniem przedstawiciela FOREM, zaletą systemu walońskiego jest dostęp przedsiębiorców do informacji o ofercie szkoleniowej, obejmującej ok. 15 000 modułów oraz zagwarantowanie im jakości szkoleń. W jaki sposób? Firmy zajmujące się szkoleniem pracowników muszą mieć znak jakości. Jest on weryfikowany raz na trzy lata przez firmy certyfikujące wskazane przez ministerstwo.