cookies



Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Konferencja "Szkolić na europejskim poziomie"

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów galerie/sne oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Czy dziś w Polsce zapewnia się jakość dyplomów uzyskanych poza formalnym systemem edukacji? Czy instytucje potwierdzające nasze kompetencje reprezentują wysoki poziom? W jaki sposób instytucje szkoleniowe, kształcące oraz potwierdzające kompetencje budują zaufanie do swoich usług? Na te, a także inne pytania odpowiadali eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych oraz stowarzyszeń branżowych podczas ogólnopolskiej konferencji "Szkolić na europejskim poziomie. Co robimy, bo polskie kwalifikacje były wiarygodne", która odbyła się 19 czerwca  2012 roku w Warszawie.

W konferencji wzięli udział m.in. specjaliści ds. rynku szkoleniowego, doradcy, trenerzy, osoby związane z zapewnianiem i potwierdzaniem jakości kwalifikacji oraz pracodawcy. Głównym celem spotkania była prezentacja wyników badań "Zapewnianie jakości kwalifikacji poza formalnym systemem edukacji. Analiza stanu obecnego w kontekście powstania krajowego systemu kwalifikacji", realizowanych na zlecenie IBE od października 2011 roku do kwietnia 2012 roku.

{gallery}galerie/sne{/gallery}

Konferencja była okazją do zaprezentowania także statusu prac nad krajowym systemem kwalifikacji, nad którym od 2009 roku pracuje zespół ekspertów IBE. O tym, w jaki sposób Polska Rama Kwalifikacji zmieni polską edukację, rynek pracy, gospodarkę, jaki będzie miała wpływ na pracodawców, pracowników, osoby uczące się oraz uczące innych opowiedziała  dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, liderka zespołu KRK w IBE.

- Dzięki wdrożeniu Polskiej Ramy Kwalifikacji powstanie system kwalifikacji, w którym procedury oceny i uznawania osiągnięć osób uczących się będą oparte na efektach kształcenia, które określają, co posiadacz świadectwa czy dyplomu wie, rozumie oraz potrafi zrobić – wyjaśniła dr Agnieszka Chłoń-Domińczak. - W nowym systemie kwalifikacji, nad którym pracujemy, można będzie potwierdzać dyplomem, certyfikatem czy stosownym zaświadczeniem nie tylko kompetencje, jakie nabyliśmy dzięki edukacji formalnej – w szkole i na uczelni, ale także na drodze edukacji pozaformalnej – na kursach, szkoleniach, warsztatach, i edukacji nieformalnej. Dziś bowiem możliwości potwierdzania kwalifikacji uzyskanych poza formalnym systemem edukacji są w praktyce ograniczone.

Rozwiązania mające zapewnić jakość kwalifikacji uzyskiwanych poza formalnym systemem edukacji były przedmiotem badań, w których udział wzięli przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za kształcenie i potwierdzanie kompetencji poza formalnym systemem edukacji, m.in. izb rzemieślniczych, zrzeszeń branżowych i firm szkoleniowych. Wyniki tych owych zaprezentowała dr Magdalena Dybaś, ekspert zespołu ds. Mapy Kwalifikacji, Walidacji i Jakości Kwalifikacji w IBE.

- Bardzo ciekawe są różnice w definiowaniu jakości kwalifikacji, czyli dyplomów i certyfikatów przez instytucje. Okazuje się, że w zależności od wieku, tradycji, doświadczenia i celów mogą one postrzegać jakość nadawanych kwalifikacji albo przez pryzmat zapewnienia sobie jak największych zysków, albo prestiżu – tłumaczyła dr Dybaś. - Podejście pierwsze jest typowe dla instytucji komercyjnych, na przykład firm szkoleniowych, a także dla przedsiębiorstw stosunkowo krótko działających na rynku. Natomiast dla instytucji takich jak funkcjonujące od lat izby rzemieślnicze czy zrzeszenia branżowe, jakość oferty wynika przede wszystkim z budowanej przez wiele lat pozycji.

Od czego zależy jakość kwalifikacji? - W tym punkcie większość respondentów była zgodna. Jakość kwalifikacji zależy przede wszystkim od tego, kto nas uczy, czyli od kompetencji trenerów, szkoleniowców, nauczycieli. Ważne jest także odpowiednie rozpoznanie potrzeb oraz kompetencji osób rozpoczynających  szkolenie lub podchodzących do procedur walidacji oraz dopasowanie oferty do wymagań rynku pracy – wyjaśniła ekspertka.

Konferencja została zorganizowana w ramach projektu "Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, nadzorowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Prezentacje:

pdf-Jak zapewniamy wysoką jakość w Międzynarodowym Procesie Certyfikacji Trenerów Zarządzania MATRIK?
pdf-Mechanizmy zapewnienia jakości szkoleń i kwalifikacji w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce
-Polska Rama Kwalifikacji
pdf-Zapewnianie jakości kwalifikacji poza formalnym systemem edukacji - analiza stanu obecnego
pdf-Zapewnienie jakości w Systemie Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej

Błąd
  • Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów galerie/sne oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR