cookies



Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Prezentacja polskiego raportu referencyjnego

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów galerie/3072013 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

konf small3 lipca 2013 roku w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Polska Rama Kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie z perspektywy europejskiej”, zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Podczas wydarzenia zaprezentowany został polski raport referencyjny, czyli odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Gośćmi konferencji byli przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Pracy i Polityki Społecznej, a także zagraniczni recenzenci polskiego raportu z Węgier, Austrii, Niemiec i Szkocji, oraz przedstawiciel Grupy Doradczej przy Komisji Europejskiej i szef CEDEFOP (Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego).


Tego dnia sala warszawskiego hotelu Marriott wypełniona była do ostatniego miejsca. W wydarzeniu wzięło udział  ponad 200 przedstawicieli kluczowych resortów, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dyrektorzy i przedstawiciele okręgowych komisji edukacyjnych, kuratoriów, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, uczelni, Zespołu Ekspertów Bolońskich, organizacji pracodawców i związków zawodowych, organizacji i stowarzyszeń branżowych, okręgowych komisji egzaminacyjnych, urzędów pracy, organizacji pozarządowych, instytucji szkoleniowych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wojewódzkich urzędów pracy, a także polscy eksperci, którzy ramami zajmują się od 2006 roku.

{gallery}galerie/3072013{/gallery}
Licznie zebranych gości powitał dr Michał Sitek, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Po nim głos zabrała prof. Daria Lipińska-Nałęcz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Minister podkreślała, jak wielkim sukcesem jest polski raport referencyjny, który został przyjęty wielkimi brawami przez Grupę Doradczą ds. ERK w Brukseli. – Jest to potwierdzenie wysokiej jakości produktu – podkreślała profesor – a wysoka jakość polega między innymi na tym, że jest to jeden z nielicznych raportów, którego zapis jest tożsamy z tym, co rzeczywiście zostało zrobione – tłumaczyła prof. Lipińska-Nałęcz, dodając, że polski raport sumuje polskie osiągnięcia i wcielone w życie rezultaty.

Z kolei Małgorzata Marcińska, podsekretarz stanu z Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, wskazała, jak ważne z punktu widzenia rynku pracy jest wdrożenie systemu kwalifikacji w Polsce. – Budowa krajowych ram kwalifikacji nie jest procesem, który ma miejsce jedynie w krajach Unii Europejskiej. Podobne systemy tworzone są na całym świecie, gdyż nie ma wątpliwości, że jest to skuteczne narzędzie usprawniające funkcjonowanie rynku pracy – mówiła Marcińska, podkreślając, że jedną z ważniejszych korzyści, jakich dostarczy Polska Rama Kwalifikacji, jest poprawa transparentności i rozpoznawalności kwalifikacji na rynku pracy. – Trzeba jednak pamiętać o tym, że aby rama odniosła sukces powinno być to narzędzie proste, przystępne i użyteczne – zwróciła uwagę Marcińska.

Następnie prof. Zbigniew Marciniak z Uniwersytetu Warszawskiego, były wiceminister edukacji oraz były wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, przypomniał historię prac koncepcyjnych nad Krajowymi Ramami Kwalifikacji. Sama idea ram kwalifikacji pojawiła się w 2004 roku. Dwa lata później została sformułowana przez Komisję Europejską, a w 2008 roku przyjęta przez Parlament Europejski. Jej celem miało być ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach. Właśnie dlatego kraje uczestniczące w Procesie Bolońskim zaczęły wdrażać Ramy Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. – Rama była potrzebna. To nie jest tak, że gdzieś na świecie powstał pomysł, do którego mieliśmy się dopasować. Znaleźliśmy nasz wewnętrzny powód, dla którego ta rama powinna zostać opracowana. Ten powód to umasowienie kształcenia na poziomie wyższym – wyjaśniał profesor Marciniak. Obecnie edukacja na uczelniach wyższych jest bardziej dostępna niż dawniej, przez co coraz więcej jest osób z wykształceniem wyższym, są też absolwenci nawet z kilkoma dyplomami – powstaje przez to większa konkurencja na rynku pracy. Dlatego, aby uporządkować m.in. tę kwestię, powstał projekt Polskiej Ramy Kwalifikacji, opisany właśnie w raporcie referencyjnym.

A czym jest raport referencyjny? To dokument, który odnosi Polską Ramę Kwalifikacji do ramy europejskiej i pokazuje, że spełnione zostało 10 kryteriów, które opracowała Grupa Doradcza ds. ERK. O projekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji i o tym, czym dla Polski jest raport referencyjny opowiadała dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider projektu KRK. – Właściwie są to dwa raporty: „Raport samopotwierdzania zgodności Krajowej Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego”, ale także „Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji” – tłumaczyła przedstawicielka Instytutu Badań Edukacyjnych. – Warto podkreślić, że te dwa raporty stanowią zintegrowaną całość. Nie są to dwa odrębne dokumenty – one się nawzajem uzupełniają i pokazują, w jaki sposób, łącząc różnego rodzaju podsystemy, staramy się je integrować.

Polski raport referencyjny poza odniesieniem PRK do ERK zawiera też informacje, dotyczące stanu zaawansowania prac nad zintegrowaniem krajowego systemu kwalifikacji, zestawienia efektów uczenia się wymaganych dla wybranych kwalifikacji, poszerzony opis systemu edukacji w Polsce oraz prezentuje opinie ekspertów zagranicznych. – Raport pokazuje aktualny stan polskiego systemu kwalifikacji i kierunków, w jakich modernizacja tego systemu powinna się dokonywać, uwzględniając bardzo ważny obszar edukacji pozaformalnej – wyjaśniała dr Chłoń-Domińczak.

Prace nad polskim raportem referencyjnym zaczęły się w 2011 roku. Nad ich przebiegiem czuwał Komitet Sterujący ds. KRK oraz Zespół Międzyresortowy ds. uczenia się przez całe życie. Równocześnie została nawiązana współpraca z ekspertami zagranicznymi, którzy od samego początku uczestniczyli w procesie powstawania raportu. Gotowy dokument został przyjęty przez Komitet ds. Europejskich w maju 2013 roku, a następnie przedstawiony na posiedzeniu Grupy Doradczej przy Komisji Europejskiej w Brukseli 29 maja.

W trakcie konferencji swoje opinie na temat raportu wyrazili eksperci zagraniczni, którzy od początku uczestniczyli w procesie referencji polskiego raportu. Jako pierwsza głos zabrała Aileen Ponton, dyrektor generalna organizacji odpowiedzialnej za wdrożenie Szkockiej Ramy Kwalifikacji. – Opracowanie raportu było bardzo ambitnym zadaniem, zwłaszcza, że odnoszenie Polskiej Ramy Kwalifikacji do ERK odbywało się równoległe z tworzeniem PRK. Prace te przyniosły wyraźne korzyści, ale trzeba zaznaczyć, że niektóre działania nie zostały jeszcze zakończone – mówiła przedstawicielka SCQF (ang. Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership).        

Natomiast Michael Schopf z Komitetu Sterującego ds. Niemieckiej Ramy Kwalifikacji, zwrócił uwagę na trafne i innowacyjne rozróżnienie kwalifikacji w polskiej ramie. – Nowością jest wprowadzenie dwóch rodzajów kwalifikacji: pełnych oraz cząstkowych. Kwalifikacje cząstkowe nie stanowią jednak części, ani dodatków do kwalifikacji. I chociaż trzeba będzie jeszcze odpowiedzieć na wiele pytań, aby ta koncepcja została wdrożona, jej cel jest pozytywny: włączenie jak największej liczby kwalifikacji do zintegrowanego rejestru kwalifikacji.

Opinia Eduarda Staudeckera z Ministerstwa Edukacji, Kultury i Sztuki w Austrii, odnosiła się do ogólnych zmian zachodzących w kontekście powstawania  krajowych ram kwalifikacji w Polsce. – Na wszystkich poziomach, we wszystkich sektorach edukacji, promuje się wykorzystanie efektów uczenia się, o czym świadczy opracowanie nowych programów nauczania opartych właśnie na efektach uczenia się.  Dzięki temu można się spodziewać szczególnie pozytywnych rezultatów w zakresie poprawy jakości kształcenia i szkolenia zawodowego – podkreślał Staudecker.

Jako ostatnia, spośród zagranicznych recenzentów polskiego raportu, swoją opinię prezentowała Erzsebet Szlamka, członkini zespołu, pracującego nad wdrożeniem Węgierskiej Ramy Kwalifikacji. Omawiając polski raport, nawiązywała do ramy węgierskiej, ponieważ na Węgrzech, podobnie jak w Polsce, eksperci muszą zmagać się z problemami związanymi z tradycyjnym podziałem edukacji czy niskim wskaźnikiem udziału dorosłych w uczeniu się przez całe życie. – Uważam, że wszystkie kryteria referencji zostały spełnione. Raport stanowi przejrzysty, zrozumiały i solidny dokument na temat kompleksowego procesu, w czasie którego zagraniczni eksperci mieli możliwość nie tylko doradzać, ale również brać udział w dyskusjach, uczyć się od siebie, wpływając pozytywnie również na proces referencji na Węgrzech – podsumowała Szlamka.

Na zakończenie Jens Bjornavold z Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opowiedział o wdrażaniu i rozwijaniu ram kwalifikacji w innych krajach Europy. Podkreślił, że ERK nabiera wartości i znaczenia jako narzędzie komunikowania się systemów europejskich, które ma wspierać rozwój spójnego i zintegrowanego systemu edukacyjnego w Unii Europejskiej. – Dlatego tak ważne jest, aby Polska Rama Kwalifikacji, jej struktura była spójna z ramą europejską – tłumaczył Bjornavold. – Polski proces referencji był do tej pory bardzo dobrze prowadzony, ale ciężka praca i wyzwania dopiero się rozpoczną – zakończył z uśmiechem.

Potwierdzeniem słów Jensa Bjornavolda była wypowiedź dr Agnieszki Chłoń-Domińczak, która podsumowała spotkanie. – Cały czas myślimy o ramie jako bardzo szerokim narzędziu, które jest w stanie zintegrować europejskie systemy edukacyjne, połączyć, pokazać je jako spójną całość – oznajmiła dr Chłoń-Domińczak, dodając: – Praca nad ramą, rzeczywiście dopiero się zaczyna i chociaż raport jest już gotowy, nie można zwolnić tempa pracy.

Prezentacja na temat polskiego raportu referencyjnego
Streszczenie raportu referencyjnego
Przemówinie Pani Profesor Darii Lipińskiej-Nałęcz, podsekretarza stanu w Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Przemówienie Pani Małgorzaty Marcińskiej, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej


Błąd
  • Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów galerie/3072013 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR