cookies



Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

SMEQUAL w Warszawie

SMEQUAL w WarszawieCo kryje się pod skrótem ECVET, w jaki sposób jest on wdrażany w Polsce? Czym będzie europejski podręcznik tworzenia kwalifikacji dla MŚP? Jak wygląda projektowanie kwalifikacji w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w Belgii i Włoszech? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci podczas seminarium europejskiego 12 marca 2015 r. w Warszawie, zorganizowanego w ramach projektu SMEQUAL.

Projekt SMEQUAL ma na celu poprawę jakości szkoleń w sektorze MŚP w Polsce i w kilku innych krajach europejskich przez zastosowanie europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym ECVET. Ideą projektu jest podniesienie jakości kwalifikacji zawodowych na terenie Unii Europejskiej, zwiększenie przejrzystości i możliwości przenoszenia osiągnięć, wzrost mobilności pracowników i osób uczących się na terenie Europy oraz większe dopasowanie umiejętności i kompetencji pracowników do potrzeb rynku pracy. Projekt realizowany jest przez włoskie Associazione Effebi, Uniwersytet Roma Tre, CONFAPI, AIDP, belgijski EUROCADRES oraz polską firmę PAIZ Konsulting.

W warszawskim seminarium wzięli udział przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych, instytucji edukacyjnych z Belgii i Włoch oraz warszawscy przedsiębiorcy. W pierwszej części spotkania ekspert z IBE Horacy Dębowski opowiedział o polskim systemie kształcenia zawodowego oraz o tym jak polska reforma kształcenia zawodowego z roku 2012/2013 wpisuje się w realizację treści zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu ECVET.
– W polskim systemie kształcenia i szkolenia zawodowego akumulowanie i przenoszenie osiągnięć nie było dotychczas stosowane na szerszą skalę, jednak podstawowe rozwiązania w tym zakresie zostały uwzględnione w reformie szkolnictwa zawodowego, wdrażanej od 2012 r.

Wprowadzane zmiany w wielu aspektach są spójne ze specyfikacjami technicznymi systemu ECVET, w szczególności ze względu na: wyodrębnienie kwalifikacji w zawodach szkolnych (ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego); opis kwalifikacji w języku efektów uczenia się i pogrupowanie efektów uczenia się w jednostki efektów uczenia się (kształcenia) według kryteriów zgodnych z ECVET; umożliwienie uzyskiwania dyplomów i świadectw wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne w toku walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (egzaminy eksternistyczne), a także umożliwienie akumulowania i przenoszenia osiągnięć pomiędzy zawodami i kwalifikacjami.

Wojciech Stęchły z Instytutu Badań Edukacyjnych, zwrócił z kolei uwagę na ważną zmianę, jaką wprowadza nowy system – ujednolicony opis kwalifikacji:
– Opis kwalifikacji będzie składał się z kilku części. Po pierwsze zbierane będą informacje ogólne o kwalifikacji (np. nazwa, poziom, krótka charakterystyka kwalifikacji). Ponadto opisany będzie zakres efektów uczenia się (takich jak np. umiejętności, wiedza czy kompetencje społeczne), których wymaga dana kwalifikacja. Wyszczególnione będą także informacje o instytucjach wydających określoną kwalifikację, a w końcowej części zawarte będą dodatkowe informacje istotne z punktu widzenia funkcjonowania rejestru kwalifikacji.

Ekspert z IBE opisał także, w jaki sposób ECVET jest powiązany z pracami nad systemem kwalifikacji w naszym kraju.

– Wprowadzenie możliwości przenoszenia i akumulowania osiągnięć na grunt Polski odbywa się w trzech etapach. Pierwszy z nich, realizowany w latach 2011–2013, polegał na zebraniu niezbędnych danych, określeniu celów, problemów, metodyki pracy. W drugim etapie, który rozpoczął się w 2014 roku i trwa nadal, proponujemy spójny system, który można wykorzystać do opisania kwalifikacji dla większości zawodów. W przyszłości mamy nadzieję sprawdzać, jak ten system funkcjonuje w praktyce – podsumował Wojciech Stęchły z IBE.

Druga część spotkania poświęcona była przedstawieniu koncepcji europejskiego podręcznika kwalifikacji i wymianie polskich doświadczeń z przedstawicielami zagranicznych placówek edukacyjnych z Włoch i Belgii.  
– Celem tej publikacji będzie zaproponowanie metodologii dotyczącej spójnego określania kwalifikacji zawodowych dla różnych państw europejskich. Całość ma służyć ujednoliceniu systemu. Najważniejszy rozdział tej książki będzie poświęcony uczeniu się w miejscu pracy Nie będzie to natomiast tylko i wyłącznie zbiór zaleceń, ale i pokazanie na przykładzie specjalisty ds. zasobów ludzkich, w jaki sposób takie kwalifikacje należy tworzyć – powiedział Guiseppe Solarino z włoskiej firmy CONFAPI, która jest jednym z partnerów uczestniczących przy tworzeniu podręcznika.

Przedstawiciel sektora MŚP z Włoch podkreślił także, że publikacja europejskiego podręcznika kwalifikacji dla sektora MŚP będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
– Książkę planujemy przetłumaczyć na kilkanaście języków, w tym także polski. Mamy nadzieję, że posłuży unifikacji systemu w wielu państwach europejskich. Po zakończeniu prac nad podręcznikiem będziemy chcieli rozesłać go do wszystkich zainteresowanych zagranicznych małych i średnich przedsiębiorstw. Pracujemy nad tym, żeby ostateczna wersja książki powstała do końca października 2015 r., a dystrybucję chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku – dodał Guiseppe Solarino.

W czasie seminarium europejskiego przedstawiciele z Belgii oraz Włoch opowiedzieli także  o doświadczeniach w tworzeniu systemu kwalifikacji i szkoleniach dla firm z sektora MŚP w swoich krajach. Zgodnie podkreślano, jak ważnym zadaniem jest stworzenie jednego europejskiego systemu kwalifikacji. Mario Spatafora z włoskiej Effebi Association porównał istnienie takiego spójnego systemu do sposobu, w jaki powstaje cappuccino.

– Na całym świecie, gdy zamawiasz cappuccino jesteś pewien, że dostaniesz produkt, będący mieszanką trzech składników – mleka, kawy i cukru. Podobnie powinno być z system kwalifikacji, którego spójną formę chcemy wypracować w ramach projektu SMEQUAL. W tym wypadku mleko to wiedza, kawa – umiejętności, a cukier – kompetencje, których potrzeba, by osiągnąć daną kwalifikację. Ludzie na całym świecie w różny sposób podają cappuccino – jedni dodają więcej mleka, drudzy cukru, a część rezygnuje całkowicie z jakiegoś składnika. Naszą misją jest stworzyć taki system, w którym pod uwagę zawsze będą brane wszystkie trzy kluczowe elementy, dobrane w odpowiednich proporcjach w taki sposób, żeby cappuccino na całym świecie wszystkim „smakowało” tak samo dobrze.

Seminarium europejskie w Warszawie było drugim z cyklu spotkań w ramach projektu SMEQUAL. Pierwsze z nich odbyło się 9 października 2014 r. w Rzymie. W warszawskim spotkaniu wzięło udział około 20 osób z Belgii, Włoch oraz Polski.  


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR