Aktualności
O Polskiej Ramie Kwalifikacji podczas HR Tech Summit
- 10.06.2015

Jak informowali specjaliści z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych S.A. oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego, coraz częściej zaangażowanie i motywację pracowników wspiera się, wykorzystując nowe technologie, m.in. poprzez innowacyjne platformy e-learning oraz blended learning, czyli…. Podczas drugiej części konferencji mowa była o procesach, narzędziach oraz mediach społecznościowych funkcjonujących w HR. O Polskiej Ramie Kwalifikacji jako nowym narzędziu dla rynku pracy i pracodawcy opowiedziała dr Ewa Bacia, z Instytutu Badań Edukacyjnych. Prelegentka swoje wystąpienie rozpoczęła od przedstawienia wyników Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC, które wzbudziły duże zainteresowanie wśród uczestników konferencji. – Analizowano związki pomiędzy umiejętnościami, wykształceniem, aktywnościami edukacyjnymi a obecną sytuacją na rynku pracy. Zauważono, że w Polsce poziom kompetencji kluczowych spada wraz z wiekiem, ponieważ statystycznie naszą przygodę z edukacją kończymy na poziomie formalnym. Ponadto globalizacja, nowe technologie i dynamiczne zmiany popytu na rynku pracy nieuchronnie prowadzą do dewaluacji kompetencji. Dlatego niezwykle istotna jest perspektywa uczenia się przez całe życie – lifelong learning (LLL) – podkreślała dr Ewa Bacia. Odpowiedzią na ten problem mają być: Polska Rama Kwalifikacji (PRK) oraz zintegrowany system kwalifikacji. ─ PRK ma osiem poziomów, podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji, która jest swoistym tłumaczem pozwalającym na porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych krajach. Na tej podstawie każdy pracownik na terenie Unii Europejskiej będzie mógł potwierdzić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne odpowiednim egzaminem albo materiałem zebranym w portfolio – dodała prelegentka. Kończąc swoją prelekcję, dr Bacia przedstawiła założenia zintegrowanego systemu kwalifikacji oraz zmiany na rynku pracy, jakie zajdą po jego wprowadzeniu ─ Pracownicy będą mieli precyzyjne narzędzie do określenia swoich kompetencji oraz oceny, ile są warte zdobywane przez nich dyplomy i certyfikaty. W przypadku pracodawców taki system pomoże ocenić rzeczywiste umiejętności kandydatów i ograniczyć koszty ich zatrudnienia i dalszego kształcenia – podsumowała dr Bacia.
W konferencji HR Tech Summit wzięło udział ponad 400 gości. Instytut Badań Edukacyjnych był partnerem tego wydarzenia.