Badania i analizy
Analiza SWOT systemu edukacji ogólnej, kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce.
Badanie zakończono w styczniu 2012 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona październik 2012 roku.
Dokonano przeglądu podstaw programowych dla edukacji ogólnej, podstaw programowych w kształceniu zawodowym oraz standardów nauczania w szkolnictwie wyższym z perspektywy ich spójności z Polską Ramą Kwalifikacji (PRK). Przeprowadzono także 14 wywiadów pogłębionych z ekspertami w obszarze kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce. Ponadto przeprowadzono przegląd badań dotyczących szkolnictwa zawodowego oraz wyższego. Badanie zakończono w styczniu 2012 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona październik 2012 roku.
Wnioski z badań:
- Zapisy dotyczące nowożytnego języka obcego w podstawie programowej dla etapów nauczania I –IV są w pełni zgodne z deskryptorami Polskiej Ramy Kwalifikacji na poziomach 1 – 4. Wynika to z zastosowania w obydwu przypadkach wspólnej ramy odniesienia – Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ).
- Mocne strony systemu edukacji zawodowej to przede wszystkim niezależna weryfikacja efektów kształcenia oraz coraz szersze kwalifikacje ogólnozawodowe. Ofertę dydaktyczną szkół uzupełnia system rzemiosła. Słabe strony edukacji zawodowej: nieelastyczne podstawy programowe oraz standardy egzaminacyjne, coraz rzadsze kształcenie w zawodach, dla których standardy organizacyjne i dydaktyczne są trudne do spełnienia. Szansą na sprawniejsze funkcjonowanie systemu szkolnictwa zawodowego jest zintegrowanie go z rynkiem pracy. Jego zagrożeniem jest przyjęty model zarządzania oświatą, przeprowadzanie praktycznej części egzaminu zawodowego w formie teoretycznego projektu oraz usunięcie młodzieżowego doradztwa zawodowego z urzędów pracy.
- Mocne strony szkolnictwa wyższego to: jednolite warunki przyjęcia na studia, powszechna dostępność kształcenia akademickiego, możliwość uzyskania różnorodnych kompetencji, opcja studiowania za granicą oraz system ECTS. Słabe strony: nieelastyczne i przeładowane wiedzą teoretyczną standardy kształcenia oraz niedopasowanie struktury absolwentów do zapotrzebowań rynku pracy. Szanse na sprawniejsze funkcjonowanie szkolnictwa wyższego wynikają m.in. z dostępności środków z funduszy europejskich oraz regulacji prawnych pozwalających na integrację uczelni z rynkiem pracy. Głównymi zagrożeniami funkcjonowania szkolnictwa wyższego są: nieefektywny model finansowania oraz regulacje prawne, prowadzące do uniformizacji oferty dydaktycznej.
Prezentacja badania