Badania i analizy
Kształtowanie się kompetencji społecznych w procesie edukacji pozaformalnej w ramach Trzeciego Sektora oraz pozasektorowych inicjatyw edukacyjno-społecznych w Polsce.
Badanie zakończono w sierpniu 2012 roku. Ekspertyzy zostały ukończone w październiku 2012 roku.
Badania kształtowania kompetencji w Trzecim Sektorze (obejmującym organizacje pozarządowe) pozwoliły podjąć tematykę uczenia się pozaformalnego (w ramach różnych inicjatyw edukacyjno-społecznych) oraz nieformalnego (np. poprzez angażowanie się w działalność pozarządową). W ramach badań przeprowadzono m.in. analizę wybranych inicjatyw pozarządowych, przeprowadzono 14 pogłębionych wywiadów indywidualnych z „praktykami” (pomysłodawcami, a często i realizatorami inicjatyw oraz projektów organizacji pozarządowych) a także „teoretykami” (osobami, które problematyką kompetencji społecznych i obywatelskich zajmują się naukowo). Dodatkowo przygotowane zostały ekspertyzy dotyczące kształtowania się kompetencji społecznych i obywatelskich u osób zaangażowanych w działalność wolontariacką oraz w organizacje harcerskie. Badanie zakończono w sierpniu 2012 roku. Ekspertyzy zostały ukończone w październiku 2012 roku.
Wnioski z badań:
- Należy przygotować publiczną strategię kształtowania kompetencji społecznych i obywatelskich – w formie odrębnego dokumentu lub przez uwzględnienie tej problematyki w dokumentach już istniejących.
- Warto utworzyć ciało doradcze na poziomie ministerialnym zajmujące się edukacją obywatelską. Konieczne jest też zapewnienie spójności projektów związanych z kompetencjami obywatelskimi oraz nadzór nad środkami przeznaczanymi na tego typu edukację („pomysł na całość”).
- Powinno się włączyć zagadnienia związane z kształceniem kompetencji społecznych i obywatelskich do programów kształcenia nauczycieli.
- Szkoły powinny być otwarte na współpracę z organizacjami pozarządowymi a nie jedynie udostępniać im infrastrukturę.
- Kompetencje społeczne powinny zostać dokładnie opisane.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie powinny być uczone i oceniane w kategoriach efektów uczenia się. Ich walidacja powinna być odpowiednio rozwijana, zwłaszcza w przypadku kompetencji nabywanych w toku edukacji pozaformalnej.
Kompetencje społeczne - prezentacja badania
Kompetencje społeczne a harcerstwo
Kompetencje społeczne a wolontariat