cookies



Kalendarz wydarzeń

marzec 2023
P W Ś C Pt S N
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Badania i analizy

Kształtowanie się kompetencji społecznych w procesie edukacji pozaformalnej w ramach Trzeciego Sektora oraz pozasektorowych inicjatyw edukacyjno-społecznych w Polsce.

Badanie zakończono w sierpniu 2012 roku. Ekspertyzy zostały ukończone w październiku 2012 roku.

 

Badania kształtowania kompetencji w Trzecim Sektorze (obejmującym organizacje pozarządowe) pozwoliły podjąć tematykę uczenia się pozaformalnego (w ramach różnych inicjatyw edukacyjno-społecznych) oraz nieformalnego (np. poprzez angażowanie się w działalność pozarządową). W ramach badań przeprowadzono m.in. analizę wybranych inicjatyw pozarządowych, przeprowadzono 14 pogłębionych wywiadów indywidualnych z „praktykami” (pomysłodawcami, a często i realizatorami inicjatyw oraz projektów organizacji pozarządowych) a także „teoretykami” (osobami, które problematyką kompetencji społecznych i obywatelskich zajmują się naukowo). Dodatkowo przygotowane zostały ekspertyzy dotyczące kształtowania się kompetencji społecznych i obywatelskich u osób zaangażowanych w działalność wolontariacką oraz w organizacje harcerskie. Badanie zakończono w sierpniu 2012 roku. Ekspertyzy zostały ukończone w październiku 2012 roku.

Wnioski z badań:

  • Należy przygotować publiczną strategię kształtowania kompetencji społecznych i obywatelskich – w formie odrębnego dokumentu lub przez uwzględnienie tej problematyki w dokumentach już istniejących.
  • Warto utworzyć ciało doradcze na poziomie ministerialnym zajmujące się edukacją obywatelską. Konieczne jest też zapewnienie spójności projektów związanych z kompetencjami obywatelskimi oraz nadzór nad środkami przeznaczanymi na tego typu edukację („pomysł na całość”).
  • Powinno się włączyć zagadnienia związane z kształceniem kompetencji społecznych i obywatelskich do programów kształcenia nauczycieli.
  • Szkoły powinny być otwarte na współpracę z organizacjami pozarządowymi a nie jedynie udostępniać im infrastrukturę.
  • Kompetencje społeczne powinny zostać dokładnie opisane.
  • Kompetencje społeczne i obywatelskie powinny być uczone i oceniane w kategoriach efektów uczenia się. Ich walidacja powinna być odpowiednio rozwijana, zwłaszcza w przypadku kompetencji nabywanych w toku edukacji pozaformalnej.

    Kompetencje społeczne - prezentacja badania
    Kompetencje społeczne a harcerstwo
    Kompetencje społeczne a wolontariat

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR