Publikacje
Wszystkie publikacje dotyczące systemu kwalifikacji znajdują się w bibliotece KRK.
Instytut Badań Edukacyjnych przygotował zestaw materiałów wspierających wszystkie osoby zainteresowane Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Publikacje te pozwalają zapoznać się z językiem efektów uczenia się i z głównym narzędziem systemu - Polską Ramą Kwalifikacji. Wyjaśniają, jak opisywać kwalifikacje i jak krok po kroku włączać je do systemu. Są również podstawowym źródłem informacji dla podmiotów starających się o uprawnienia instytucji certyfikującej czy podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości.
Te podstawowe dla każdego aktywnego uczestnika ZSK publikacje to: „Słownik Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” (znajomość tych terminów jest konieczna np. przy składaniu wniosków o włączenie kwalifikacji do ZSK), „Polska Rama Kwalifikacji”, „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika”, poradniki: „Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”, „Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”, „Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” oraz publikacja „Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji” (zawiera informacje ważne dla instytucji certyfikujących oraz zgłaszających kwalifikacje).
Propozycje zasad współpracy z interesariuszami w ZSK
Publikacja przedstawia zasady współpracy w systemie kwalifikacji oparte na koncepcji włączenia do debaty możliwie szerokiej reprezentacji interesariuszy. W tekście omówiono formułę organizacyjną prac Rady Interesariuszy. Opisano również doświadczenia wybranych krajów Unii Europejskiej w organizowaniu współpracy na rzecz tworzenia i rozwoju systemów kwalifikacji.
Zapewnianie jakości procesu nadawania kwalifikacji
Publikacja jest przeznaczona dla organizacji, które zajmują się lub chciałyby się zajmować walidowaniem kompetencji i nadawaniem kwalifikacji. Zawiera szereg wskazówek użytecznych dla wszystkich, którym zależy na jak najwyższej jakości tych procesów. Przedstawiono w niej zasady zapewniania jakości spójne z założeniami zintegrowanego systemu kwalifikacji, a także zaproponowano konkretne rozwiązania ułatwiające sprawne i prawidłowe przygotowanie walidacji i certyfikacji tak, aby procesy te były przyjazne osobom, które chcą potwierdzić swoje kompetencje.
Standard opisu kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Przewodnik
Przewodnik opracowano z myślą o osobach zainteresowanych opisem kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego.
W części pierwszej publikacja przedstawia poszczególne elementy opisu kwalifikacji w zalecanej kolejności ich tworzenia. Następujące po sobie elementy opisu, w tym opis efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, zostały uzupełnione o wskazówki, pytania pomocnicze, przykłady z prac pilotażowych oraz odpowiedzi na najczęstsze wątpliwości.
Metoda bilansu kompetencji
W jaki sposób rozpoznawać i sprawdzać kompetencje? Jak efektywnie ukierunkowywać ludzi na ich ścieżce zawodowej i edukacyjnej? Jak wspierać osoby w trudnej sytuacji na rynku pracy? Czy wiedza, umiejętności i postawy, które rozwijamy, realizując swoje pasje lub wykonując codzienne domowe obowiązki, mogą być naszymi atutami na rynku pracy?
Broszura dostarcza odpowiedzi na te pytania, prezentując konkretną metodę identyfikowania i diagnozowania kompetencji, a także prezentując formularze i narzędzia w niej wykorzystywane.
Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich
W jakim stopniu udział w programach organizacji pozarządowych, harcerstwie czy wolontariacie wpływa na nasze kompetencje? Jak poza szkołą i uczelnią kształtowane są nasze postawy?
Jakie faktyczne korzyści dostrzega młodzież w aktywności pozarządowej, a z jakimi boryka się trudnościami?
Podstawy prawne funkcjonowania krajowych systemów kwalifikacji w wybranych państwach Unii Europejskiej

W drodze do PRK. Dobre praktyki w systemie kwalifikacji

Propozycja metody określania poziomu kwalifikacji
Tekst stanowi pierwsze w Polsce opracowanie poświęcone tematyce zasad określania poziomu kwalifikacji. W publikacji zostały przedstawione wyniki prac nad metodą odnoszenia kwalifikacji do poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Zapewnianie jakości kwalifikacji w zintegrowanym systemie kwalifikacji
Niniejsza publikacja jest podsumowaniem wyników prac nad zagadnieniem jakości kwalifikacji i zasadami jej zapewniania. Choć opracowane założenia mają charakter ekspercki, to są istotne również dla osób uczących się i pracodawców, gdyż mają ułatwić rozpoznanie na rynku kwalifikacji rzetelnych i godnych zaufania.
Walidacja efektów uczenia się

W publikacji podsumowano dotychczasowe wyniki prac prowadzonych w obszarze walidacji w ramach projektu KRK.
Broszura do Raportu samopotwierdzenia
Raport samopotwierdzenia Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego powstawał w ścisłym związku z raportem referencyjnym. Odnosi się do wprowadzenia ram kwalifikacji na polskich uczelniach. W broszurze w syntetyczny sposób opisano najważniejsze kwestie ujęte w raporcie.
5 lat Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego

Broszura i ulotka KRK
Krajowy system kwalifikacji zmieni polską edukację i polski rynek pracy. Dotyczy nas wszystkich, a także tych pokoleń, które dopiero przygotowują się do wejścia na rynek pracy, i wszystkich, którzy chcą się uczyć i rozwijać przez całe życie. Broszura i ulotka KRK przedstawiają podstawowe informacje o modelu Polskiej Ramy Kwalifikacji i o tym, jak zmienia się w Europie edukacja od szkoły podstawowej po doktorat, od czeladnika po inżyniera.
Słownik podstawowych terminów KSK
Słownik powstał w toku prac prowadzonych nad Polską Ramą Kwalifikacji w Instytucie Badań Edukacyjnych. Stanowi odpowiedź na potrzebę ujednolicenia i doprecyzowania słownictwa związanego z systemem kwalifikacji w Polsce. Zawiera 27 haseł pogrupowanych tematycznie wraz z definicjami, przykładami użycia i komentarzami w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej.
Raport z przeglądu prawnego
W raporcie zaprezentowano wyniki przeglądu przyjętych w polskim ustawodawstwie niektórych rozwiązań dotyczących nadawania kwalifikacji w wybranych losowo dziesięciu działach administracji rządowej. Zamiarem autorów było, w możliwie pełnym zakresie, zaprezentowanie dotychczasowej praktyki w dziedzinie ustanawiania kwalifikacji.
Raport samopotwierdzenia

W raporcie scharakteryzowano ogólnie polskie szkolnictwo wyższe. Szczegółowo opisano KRK-SW, prace nad nimi oraz zaangażowanie wszystkich interesariuszy w ich stworzenie.
Raport referencyjny
Raport referencyjny to dokument opisujący polski system kwalifikacji oraz sposób odniesienia Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) do Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK). W połowie 2013 roku Raport referencyjny został przyjęty w imieniu Rady Ministrów przez Komitet ds. Europejskich oraz zaprezentowany na forum międzynarodowym.
Od kompetencji do kwalifikacji

Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje
Czy przedsiębiorstwa w Polsce posiadają potencjał i narzędzia pozwalające na trafną weryfikację, ocenę i rozwój kompetencji i kwalifikacji pracowników oraz czy wykorzystują je w praktyce? Przeczytaj raport z badania „Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie”, umieszczony w Bibliotece KRK.
Broszura referencyjna
