Portfolio jako metoda udowodnienia kompetencji
Beata Michalska, trenerka, Instytut Badań Edukacyjnych: Prowadziliśmy szkolenia podstawowe, czyli właściwie mówiliśmy o wszystkim – poczynając od systemu i tego, jak jest zbudowany i po co w ogóle potrzebny jest nam system kwalifikacji. Mówiliśmy o tym, że dzięki systemowi osoby, które zdobyły kwalifikacje w jednym kraju, będą mogły je potwierdzać w innym kraju, ale też łatwo ja uzyskiwać i z nich korzystać. I mówiliśmy o tym, że tak naprawdę największą korzyścią, która zapełni lukę w polskim systemie, jest to, że będzie można potwierdzać swoje kwalifikacje zdobyte poza systemem formalnej edukacji – zarówno ze szkoleń i kursów, jak i z nieformalnego uczenia się, czyli tego, co zdobywa się poprzez doświadczenie.
Jedną z metod rozpoznawania i uznawania kwalifikacji jest metoda portfolio. Z tą metodą zetknęłam się osobiście, ponieważ korzystając z niej zdobyłam swój własny certyfikat trenerski w 1999 r. w Wielkiej Brytanii. A więc to, jak to funkcjonuje znam też od strony uczestnika tego procesu. A jest on niezwykle ważny dla uczestnika. Dzięki niemu nauczyłam się bardzo dużo o sobie. Zdobyłam też doświadczenie w pewnego rodzaju determinacji związanej z potwierdzaniem dowodów, żeby wiedzieć, co ja naprawdę muszę jako szkoleniowiec umieć. Było to dla mnie bardzo ważne doświadczenie i myślę, że jest ono ważne dla bardzo wielu osób.
W trakcie naszych wizyt studyjnych i spotkań rozmawialiśmy także z osobami z innych krajów, które zajmują się metodą portfolio i w ogóle uznawaniem kwalifikacji. W Irlandii powiedziano nam, że jest to też sposób na to, by dowartościować osoby, które do tej pory nie mają żadnych formalnych kwalifikacji. Poprzez zdobywanie kolejnych dowodów na swoje kompetencje, osoby te nabywają dużej pewności siebie.
Uwaga:
Metoda portfolio to prezentacja zestawu dokumentów, materiałów, próbek prac, które stanowić mają dowód na spełnianie przez daną osobę wymagań dotyczących efektów uczenia się.
Metoda portfolio pozwala kandydatom brać czynny udział w gromadzeniu dowodów potwierdzających posiadane przez nich kompetencje.
Tworzenie portfolio rozpoczyna się od refleksji nad osobistymi celami edukacyjnymi i zawartością „teczki”.
Więcej w publikacjach:
Metoda portfolio to prezentacja zestawu dokumentów, materiałów, próbek prac, które stanowić mają dowód na spełnianie przez daną osobę wymagań dotyczących efektów uczenia się.
Metoda portfolio pozwala kandydatom brać czynny udział w gromadzeniu dowodów potwierdzających posiadane przez nich kompetencje.
Tworzenie portfolio rozpoczyna się od refleksji nad osobistymi celami edukacyjnymi i zawartością „teczki”.
Wiadomości
Animacja "Kwalifikacje na wyciągnięcie ręki"
Na portalu kwalifikacje.gov.pl znajdziesz wszystkie oficjalne i najważniejsze informacje na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To strona dla każdego: pracownika, pracodawcy, ucznia, trenera czy osób zainteresowanych opisaniem kwalifikacji.
Animacja "Kwalifikacje dla wymagających"
Po co w ogóle jest Zintegrowany System Kwalifikacji? Czym w ogóle są te kwalifikacje? Jak wygląda ich opisywanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w powyższej animacji.
Cykl audycji TV „Kwalifikacje dla każdego”
Jeśli ktoś planuje swoją ścieżkę kariery, szuka pracy lub chce zmienić obecną, szkoli innych, doradza przy wyborze kierunku edukacji, ten cykl audycji będzie dla niego bardzo pomocny. Dowie się, w jaki sposób ZSK będzie działał i jak ułatwi życie uczącym się i pracującym Polakom.