Uczenie się przez całe życie
Rynek pracy stale się zmienia, rozwój technologiczny, nowe idee, zmiany sposobu organizacji pracy, inne procesy modernizacyjne, a także integracja Unii Europejskiej i zmiany demograficzne sprawiają, że każdy w ciągu swojego życia będzie musiał stawiać czoła nowym wyzwaniom. To zaś stwarza konieczność uczenia się przez cale życie, rozwijania i uaktualniania posiadanych umiejętności, uzupełniania wiedzy, nabywania nowych kompetencji.
Polska mocno włączyła się w realizację założeń europejskiej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. M.in. poprzez wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. System ma zachęcać do uczenia się dorosłych, pomagać w potwierdzaniu kompetencji nabytych poza szkołą, uporządkować rynek szkoleń, pomóc w planowaniu rozwoju zawodowego.
Eksperci IBE zrealizowali szereg badań dotyczących kompetencji osób dorosłych, które mogą być pomocne w planowaniu działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Anna Maliszewska, Instytut Badań Edukacyjnych
Wyniki badania Uwarunkowań decyzji edukacyjnych wskazują, że co czwarty Polak nie jest zadowolony ze swojego wykształcenia i chciałby je podnieść. Co ciekawe tę lukę edukacyjną – czyli różnicę między osiągniętym poziomem wykształcenia, a tym, który chciałoby się osiągnąć – najbardziej odczuwają kobiety, osoby młode i osoby mieszkające w miastach. Czyli odczuwają to osoby charakteryzujące się już relatywnie wysokim poziomem wykształcenia. To może wskazywać, że polskie społeczeństwo dzieli się na dwie grupy: osób, które chętnie podnoszą swoje kwalifikacje, umiejętności i ma do tego motywację oraz grupę osób, która w ogóle nie jest tym zainteresowana i uważa to za zbędne.
2,5 proc. Polaków chce podnosić swoje kwalifikacje na drodze formalnej, czyli wybierając powrót do szkoły. Natomiast jeśli chodzi o edukację pozaformalną, czyli szkolenia czy warsztaty, to swoje kwalifikacje w ten sposób podnosi jedynie ok. 6 proc. osób. Trzecią drogą jest kształcenie nieformalne, czyli podnoszenie swoich umiejętności na własną rękę np. poprzez czytanie, samodzielne dokształcanie się.
Jagoda Kropidłowska, Zarząd Główny Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Sytuacja osób starszych jest dziś nieporównywalnie inna do tej sprzed pięciu czy dziesięciu lat. Osoby w wieku 50+ mają dziś dużo większe możliwości, zwłaszcza w dużych miastach. Mogą uczestniczyć w różnych projektach i nauczyć się obsługi komputera czy Internetu. Sektorowe Ramy Kwalifikacji jeszcze im w rozwoju osobistym pomogą. Musimy bowiem budować świadomość tego, że uczymy się przez całe życie i podnosimy swoje kwalifikacje, że mamy nowe możliwości spełniania swoich marzeń. Rodzą się nowe możliwości wykorzystania nie tylko nauki w szkole, ale też samokształcenia.
Wiadomości
Animacja "Kwalifikacje na wyciągnięcie ręki"
Na portalu kwalifikacje.gov.pl znajdziesz wszystkie oficjalne i najważniejsze informacje na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To strona dla każdego: pracownika, pracodawcy, ucznia, trenera czy osób zainteresowanych opisaniem kwalifikacji.
Animacja "Kwalifikacje dla wymagających"
Po co w ogóle jest Zintegrowany System Kwalifikacji? Czym w ogóle są te kwalifikacje? Jak wygląda ich opisywanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w powyższej animacji.
Cykl audycji TV „Kwalifikacje dla każdego”
Jeśli ktoś planuje swoją ścieżkę kariery, szuka pracy lub chce zmienić obecną, szkoli innych, doradza przy wyborze kierunku edukacji, ten cykl audycji będzie dla niego bardzo pomocny. Dowie się, w jaki sposób ZSK będzie działał i jak ułatwi życie uczącym się i pracującym Polakom.