cookies



Kalendarz wydarzeń

wrzesień 2020
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Portfolio jako metoda udowodnienia kompetencji

Beata Michalska, trenerka, Instytut Badań Edukacyjnych: Prowadziliśmy szkolenia podstawowe, czyli właściwie mówiliśmy o wszystkim – poczynając od systemu i tego, jak jest zbudowany i po co w ogóle potrzebny jest nam system kwalifikacji. Mówiliśmy o tym, że dzięki systemowi osoby, które zdobyły kwalifikacje w jednym kraju, będą mogły je potwierdzać w innym kraju, ale też łatwo ja uzyskiwać i z nich korzystać. I mówiliśmy o tym, że tak naprawdę największą korzyścią, która zapełni lukę w polskim systemie, jest to, że będzie można potwierdzać swoje kwalifikacje zdobyte poza systemem formalnej edukacji – zarówno ze szkoleń i kursów, jak i z nieformalnego uczenia się, czyli tego, co zdobywa się poprzez doświadczenie.



Jedną z metod rozpoznawania i uznawania kwalifikacji jest metoda portfolio. Z tą metodą zetknęłam się osobiście, ponieważ korzystając z niej zdobyłam swój własny certyfikat trenerski w 1999 r. w Wielkiej Brytanii. A więc to, jak to funkcjonuje znam też od strony uczestnika tego procesu. A jest on niezwykle ważny dla uczestnika. Dzięki niemu nauczyłam się bardzo dużo o sobie. Zdobyłam też doświadczenie w pewnego rodzaju determinacji związanej z potwierdzaniem dowodów, żeby wiedzieć, co ja naprawdę muszę jako szkoleniowiec umieć. Było to dla mnie bardzo ważne doświadczenie i myślę, że jest ono ważne dla bardzo wielu osób.

W trakcie naszych wizyt studyjnych i spotkań rozmawialiśmy także z osobami z innych krajów, które zajmują się metodą portfolio i w ogóle uznawaniem kwalifikacji. W Irlandii powiedziano nam, że jest to też sposób na to, by dowartościować osoby, które do tej pory nie mają żadnych formalnych kwalifikacji. Poprzez zdobywanie kolejnych dowodów na swoje kompetencje, osoby te nabywają dużej pewności siebie.

Uwaga:

Metoda portfolio to prezentacja zestawu dokumentów, materiałów, próbek prac, które stanowić mają dowód na spełnianie przez daną osobę wymagań dotyczących efektów uczenia się.
Metoda portfolio pozwala kandydatom brać czynny udział w gromadzeniu dowodów potwierdzających posiadane przez nich kompetencje.
Tworzenie portfolio rozpoczyna się od refleksji nad osobistymi celami edukacyjnymi i zawartością „teczki”.


Więcej w publikacjach:
Metoda portfolio to prezentacja zestawu dokumentów, materiałów, próbek prac, które stanowić mają dowód na spełnianie przez daną osobę wymagań dotyczących efektów uczenia się.

Metoda portfolio pozwala kandydatom brać czynny udział w gromadzeniu dowodów potwierdzających posiadane przez nich kompetencje.

Tworzenie portfolio rozpoczyna się od refleksji nad osobistymi celami edukacyjnymi i zawartością „teczki”.

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR