cookies



Kalendarz wydarzeń

marzec 2024
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Zapewnianie jakości

Dr Magdalena Dybaś, Instytut Badań Edukacyjnych - Żeby opowiedzieć o zapewnianiu jakości kwalifikacji, porównam kwalifikacje do dżemu owocowego. Żeby przygotować dobry dżem potrzebna jest przede wszystkim receptura, w której określimy, jakie składniki i w jakich proporcjach powinny być wykorzystane. Taką recepturę powinna przygotować osoba z doświadczeniem np. babcia. A gdybyśmy chcieli zacząć produkować dżemy na podstawie takiej receptury, to musimy pamiętać przede wszystkim o tym, żeby w procesie produkcji stosowane były właśnie te składniki i w takich proporcjach, jak to określiła nasza babcia. Wtedy mamy szansę, że dżem będzie zbliżony do smaku dżemu babcinego.


Podobnie jest z kwalifikacjami. Tu również mamy receptury. Są to opisy kwalifikacji, w których określamy, jakie kompetencje są dla kwalifikacji niezbędne w odniesieniu do potrzeb rynku pracy, pracodawców i całego społeczeństwa. Określamy też, jakie powinny być proporcje wiedzy teoretycznej, umiejętności praktycznych, kompetencji społecznych. W związku z tym kwalifikacje w zintegrowanym systemie kwalifikacji będą opisywane na bazie standardu opisu kwalifikacji, który jest narzędziem zapewniania jakości kwalifikacji, właśnie przez osoby, które mają praktyczne doświadczenie związane z daną kwalifikacją np. w mechanice samochodowej, jeśli mamy do czynienia z kwalifikacją mechanika.

Z drugiej strony mamy proces walidacji, w którym sprawdzamy, weryfikujemy, kompetencje kandydatów. I tu, podobnie jak przy produkcji dżemu, powinniśmy przede wszystkim skoncentrować się na tym, żeby sprawdzane były te kompetencje, które zostały zdefiniowane w opisie kwalifikacji. Dla jakości procesu walidacji bardzo ważne jest również to, aby przeprowadzały go osoby z doświadczeniem praktycznym zarówno w egzaminowaniu, jak i w danej kwalifikacji. A poza tym ważne jest, aby dobrze zostały dobrane metody i narzędzia weryfikacji kompetencji. Chodzi o to, żeby kandydat np. na mechanika samochodowego nie pisał jedynie egzaminu teoretycznego, tylko również wykonał praktyczne zadania podczas egzaminu na prawdziwym samochodzie. To wszystko będzie oceniane zarówno przez same instytucje walidujące w procesie samooceny, ponieważ one są odpowiedzialne za jakość procesu walidacji, ale też zewnętrznie – zarówno na wejściu do systemu kwalifikacji, jak i później, cyklicznie, abyśmy cały czas mieli pewność, że proces walidacji jest rzetelny i adekwatny do walidacji. W tym celu przygotowaliśmy zasady zapewniania jakości walidacji, które uwzględniają te wszystkie techniczne kwestie, ale uwzględniają również zapewnianie jakości obsługi kandydatów, tak, żeby byli oni dobrze poinformowani, mieli dostęp do materiałów, wiedzieli, co ich czeka. Poza tym przygotowaliśmy również wskazówki dla instytucji dotyczące tego, w jaki sposób proces walidacji zaprojektować, przetestować, a następnie przeprowadzić.

I to – w dużym skrócie – są mechanizmy zapewniania jakości w zintegrowanym systemie kwalifikacji.

Więcej w publikacjach:

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR