Uczenie się przez całe życie
Rynek pracy stale się zmienia, rozwój technologiczny, nowe idee, zmiany sposobu organizacji pracy, inne procesy modernizacyjne, a także integracja Unii Europejskiej i zmiany demograficzne sprawiają, że każdy w ciągu swojego życia będzie musiał stawiać czoła nowym wyzwaniom. To zaś stwarza konieczność uczenia się przez cale życie, rozwijania i uaktualniania posiadanych umiejętności, uzupełniania wiedzy, nabywania nowych kompetencji.
Polska mocno włączyła się w realizację założeń europejskiej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. M.in. poprzez wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. System ma zachęcać do uczenia się dorosłych, pomagać w potwierdzaniu kompetencji nabytych poza szkołą, uporządkować rynek szkoleń, pomóc w planowaniu rozwoju zawodowego.
Eksperci IBE zrealizowali szereg badań dotyczących kompetencji osób dorosłych, które mogą być pomocne w planowaniu działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Anna Maliszewska, Instytut Badań Edukacyjnych
Wyniki badania Uwarunkowań decyzji edukacyjnych wskazują, że co czwarty Polak nie jest zadowolony ze swojego wykształcenia i chciałby je podnieść. Co ciekawe tę lukę edukacyjną – czyli różnicę między osiągniętym poziomem wykształcenia, a tym, który chciałoby się osiągnąć – najbardziej odczuwają kobiety, osoby młode i osoby mieszkające w miastach. Czyli odczuwają to osoby charakteryzujące się już relatywnie wysokim poziomem wykształcenia. To może wskazywać, że polskie społeczeństwo dzieli się na dwie grupy: osób, które chętnie podnoszą swoje kwalifikacje, umiejętności i ma do tego motywację oraz grupę osób, która w ogóle nie jest tym zainteresowana i uważa to za zbędne.
2,5 proc. Polaków chce podnosić swoje kwalifikacje na drodze formalnej, czyli wybierając powrót do szkoły. Natomiast jeśli chodzi o edukację pozaformalną, czyli szkolenia czy warsztaty, to swoje kwalifikacje w ten sposób podnosi jedynie ok. 6 proc. osób. Trzecią drogą jest kształcenie nieformalne, czyli podnoszenie swoich umiejętności na własną rękę np. poprzez czytanie, samodzielne dokształcanie się.
Jagoda Kropidłowska, Zarząd Główny Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Sytuacja osób starszych jest dziś nieporównywalnie inna do tej sprzed pięciu czy dziesięciu lat. Osoby w wieku 50+ mają dziś dużo większe możliwości, zwłaszcza w dużych miastach. Mogą uczestniczyć w różnych projektach i nauczyć się obsługi komputera czy Internetu. Sektorowe Ramy Kwalifikacji jeszcze im w rozwoju osobistym pomogą. Musimy bowiem budować świadomość tego, że uczymy się przez całe życie i podnosimy swoje kwalifikacje, że mamy nowe możliwości spełniania swoich marzeń. Rodzą się nowe możliwości wykorzystania nie tylko nauki w szkole, ale też samokształcenia.