cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Wizyta studyjna w IBE

001_m13 - 16  maja 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł członków wizyty studyjnej organizowanej przez CEDEFOP. Celem wizyty było przedstawienie naszych doświadczeń związanych z realizacją projektu  "Kwalifikacje po europejsku". Goście z Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Austrii, Chorwacji i Włoch zaprezentowali swoje instytucje oraz przykłady walidacji i zapewniania jakości obowiązujące w ich krajach w obszarze edukacji pozaformalnej.

We wtorek, 13 maja nastąpiło oficjalne otwarcie wizyty studyjnej. Dr Agnieszka Chłoń – Domińczak – lider projektów KRK przywitała gości oraz omówiła działalność Instytutu Badań Edukacyjnych. Następnie Horacy Dębowski, ekspert projektu KRK, przedstawił założenia trzech systemowych projektów poświęconych Krajowej Ramie Kwalifikacji. 

W drugiej części spotkania prezentację przedstawiła pani Emilia Maciejewska,  przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej, w której omówiła system edukacji w Polsce oraz pan Jerzy Bielecki, przedstawiciel Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie. 

14 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium, na którym przedstawiono 6 prezentacji nt. narodowych standardów dotyczących edukacji pozaformalnej, instytucji zgłaszających kwalifikacje, opisu kwalifikacji, zapewniania jakości kwalifikacji i procedur  walidacji.

Sue Orniston z Wielkiej BrytaniI (Skills Funding Agency - SFA) w prezentacji pt. „Validation of informal learning in England” skupiła się na zmianach w finansowaniu zapewnianym przez Skills Funding Agency. Postanowiono skupić się na finansowaniu wyłącznie regulowanych kwalifikacji a wszystkie przyszłe kwalifikacje nabywane na drodze edukacji nieformalnej i pozaformalnej będą musiały spełniać standardy zapewniania jakości RARPA (Recognising and Recording Progression and Achievement).

Hanneke Smid z Holandii (Alfa College) rozpoczęła prezentację od opisu Alfa College jako zawodowej szkoły średniej (MBO, middelbaar beroepsonderwijs). Tego rodzaju wykształcenie posiada ok. 40% osób pracujących w Holandii i jest ono w znacznym stopniu finansowane przez państwo. Priorytety szkoły podporządkowane są specyfice regionalnej. Następnie krótko omówiono region północnej Holandii (Energy Valley, wysokie bezrobocie, rolę rolnictwa, starzenie się społeczeństwa). Przedstawiła również procedurę uznawania efektów uczenia się nabywanych w efekcie edukacji pozaformalnej i nieformalnej. 

W kolejnej prezentacji Susanne Matheis z Niemiec (Government of Upper Bavaria) rozpoczęła wystąpienie od przedstawienia zarysu systemu edukacji w Niemczech z uwzględnieniem specyfiki Górnej Bawarii, gdzie prelegentka pracowała jako nauczycielka w szkole zawodowej w Monachium. Przedstawiono system praktyk zawodowych i możliwości wzajemnej kontroli szkół i pracodawców (np. w skład komisji egzaminacyjnej wchodzą zarówno przedstawiciele szkoły, jak i firmy, w której prowadzone są praktyki). 

Krótko wspomniano o niemieckiej ramie kwalifikacji (DQR – German Qualifications Framework) oraz przedstawiono system zapewniania jakości kształcenia w szkołach zawodowych: QmvS (Quality management of vocational schools). Na system ten składa się ewaluacja wewnętrzna, ewaluacja zewnętrzna, kontrola procesu oraz indywidualna informacja zwrotna. Na ten ostatni składają się konsultacje kadry nauczycielskiej, hospitacje koleżeńskie i informacja zwrotna od uczniów. Do zasad uzyskiwania informacji zwrotnej należy opisowość, bezzstronność, tajność, dobrowolność i uzyskiwanie informacji zwrotnej na wyraźną prośbę nauczyciela.

Department for International Cooperation and European Affairs of the Region of Istria w Chorwacji reprezentowała pani Anica Dobran Černjul. Prezentacja rozpoczęła się od przedstawienia podstawowych informacji o Chorwacji oraz chorwackim systemie edukacji. W Chorwacji funkcjonuje prawo, które uwzględnia uczenie się nieformalne i edukację pozaformalną, ale nie ustanawia żadnych konkretnych wymogów dla tego rodzaju kształcenia. Uczenie się nieformalne rozumiane jest jako zorganizowane kształcenie prowadzące do nadania kwalifikacji akceptowanych przez ministerstwo.

Jim Sheehan z Irlandii  (The Social and Health Education Project - SHEP)  w prezentacji pt. “Validation of Non-formal learning in The Social & Health Education Project” przedstawił główne obszary działania SHEP, do których należy sprawiedliwość społeczna oraz wzmocnienie pozycji na rynku pracy członków społeczności lokalnych.
Programy realizowane przez SHEP to Advocacy Programme, Counselling Programme, International Programme. Do najpopularniejszych kursów oferowanych przez SHEP należy Personal Development i Social Awareness and Community Empowerment. Kursy oferowane przez SHEP nie są akredytowane, oferują natomiast możliwość rozwoju (nabywania kolejnych poziomów) oraz zawierają component przygotowania zawodowego. 

Victor Mihalik z Austrii w prezentacji pt. "The International Certificate for Business Competence and Entrepreneurship” zaprezentował certyfikat EBC*L potwierdzający podstawowe kwalifikacje biznesowe potrzebne do udziału w życiu ekonomicznym, zarządzania komórką organizacyjną i podejmowania decyzji z tym związanych, kontrolowania i zarządzania finansowym aspektem projektu, rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. EBC*L dostępny jest w 31 krajach, można go zdawać w 24 językach, jest rozpoznawany przez wiele dużych firm. Certyfikat ma zapewniać motywację do doskonalenia się i zwiększać szanse na zdobycie zatrudnienia lub awans. W szerszej perspektywie celem jest zwiększenie podstawowej, wspólnej wiedzy dotyczącej biznesu, którą w tej chwili posiada ok. 2% ludzi.

W drugiej części seminarium obyło się spotkanie z Panią Marią Montowską – Dyrektor Polsko – Niemieckiej Izby Przemysłowo – Handlowej w Warszawie, która przedstawiła istotę działalności instytucji, oraz z p. Klaudią Kossowską, która przedstawiła działalność firmy szkoleniowej  HEURESIS.  

15 maja odbyła się wizyta w Centrum Kształcenia Zawodowego w Tychach. Uczestnicy wizyty studyjnej zapoznali się z bazą dydaktyczną, w szczególności kształcenia praktycznego w systemie szkolnym i kursowym – odwiedzili Krajowe Centrum Szkolenia Spawaczy, poligon budowlany, pracownię obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, pracownię medycznych czynności ratunkowych, pracownię anatomii i fizjologii, salę gimnastyczną, siłownię i strzelnicę.  Z wizytą udali się również do Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach, gdzie odwiedzili m.in. pracownię kosmetyczną, pracownię fryzjerską i charakteryzacji, pracownię masażu, pracownię pielęgnacji kończyny górnej i dolnej, pracownie informatyczne oraz symulator kabiny pilota. Na zakończenie odbyło się spotkanie z Prezesem Centrum Kształcenia Zawodowego w Tychach p. Jackiem Kwiatkowskim, który przedstawił działalność CKZ oraz odpowiadał na pytania gości.

W trakcie codziennych spotkań organizatorów i naszych gości,  dyskutowano i  wyciągano wnioski w odniesieniu do przekazanych podczas wizyty informacji nt. systemu edukacji w różnych krajach. Wizyta zakończyła się 16 maja wspólnym podsumowaniem kilkudniowych spotkań. 




 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR