Publikacje
Wszystkie publikacje dotyczące systemu kwalifikacji znajdują się w bibliotece KRK.
Instytut Badań Edukacyjnych przygotował zestaw materiałów wspierających wszystkie osoby zainteresowane Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Publikacje te pozwalają zapoznać się z językiem efektów uczenia się i z głównym narzędziem systemu - Polską Ramą Kwalifikacji. Wyjaśniają, jak opisywać kwalifikacje i jak krok po kroku włączać je do systemu. Są również podstawowym źródłem informacji dla podmiotów starających się o uprawnienia instytucji certyfikującej czy podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości.
Te podstawowe dla każdego aktywnego uczestnika ZSK publikacje to: „Słownik Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” (znajomość tych terminów jest konieczna np. przy składaniu wniosków o włączenie kwalifikacji do ZSK), „Polska Rama Kwalifikacji”, „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika”, poradniki: „Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”, „Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”, „Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” oraz publikacja „Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji” (zawiera informacje ważne dla instytucji certyfikujących oraz zgłaszających kwalifikacje).
Ocena potencjału wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez doradców zawodowych
Raport „Ocena potencjału wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez doradców zawodowych” został przygotowany w oparciu o wyniki badania jakościowego realizowanego w okresie październik–grudzień 2017 r., oraz luty–kwiecień 2018 r.
Badanie instytucji rynku pracy oraz doradców zawodowych i edukacyjno-zawodowych zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ramach realizacji projektu systemowego Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER), Priorytet II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.13 Przejrzysty i spójny Krajowy System Kwalifikacji. Badanie instytucji rynku pracy oraz doradców zawodowych jest elementem badań monitorujących wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Badanie było realizowane we wszystkich województwach w Polsce.
Rozpatrywanie wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Turystyki
Sektorowa rama kwalifikacji dla turystyki (w skrócie: SRKT) stanowi narzędzie, którego celem jest m.in. uporządkowanie kwalifikacji na turystycznym rynku pracy. Zawiera stwierdzenia dotyczące kompetencji, które powinni mieć pracownicy sektora turystyki, zatrudnieni w jednej z jego czterech branż (hotelarstwa, gastronomii, organizacji turystyki oraz pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego). Stwierdzenia te, czyli charakterystyki kolejnych poziomów SRKT, obrazują stopniowe zwiększanie zaawansowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wykorzystywanych w realizacji zadań o różnym stopniu złożoności, składających się na poszczególne procesy w turystyce. Należy mieć na uwadze, iż charakterystyki ramy odnoszą się do kompetencji najbardziej istotnych z punktu widzenia procesów kluczowych dla poszczególnych branż objętych SRKT. Może się zatem zdarzyć, że nie wszystkie kompetencje, poszukiwane przez użytkownika ramy, znajdą odzwierciedlenie w jej charakterystykach.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Informatycznego
Informatyka jest dziedziną, która ma duży wpływ na rozwój niemal wszystkich obszarów życia społecznego, gospodarki, nauki, administracji itd. Według danych Ministerstwa Gospodarki w ostatnich latach w Polsce działało 9 tysięcy firm w tym sektorze rynkowym, zatrudniając ponad 400 tysięcy osób. Należy jednak zauważyć, że na wielu stanowiskach pracy w tych firmach, kwalifikacje informatyczne współistnieją z innymi. W praktyce oznacza to, że od pracowników IT wymaga się różnorodnych, dodatkowych kompetencji i kwalifikacji z wielu różnych dziedzin i obszarów, na rzecz których realizowane są usługi informatyczne, jak np.: zarządzanie i organizacja pracy, przepisy prawne, grafika i środki przekazu itp. Przykładem takiego połączenia informatyki z innymi obszarami działalności jest specjalizacja „analityka biznesowego”, dla którego kompetencje z dziedziny organizacji i zarządzania są o wiele istotniejsze od kompetencji informatycznych.
Podstawowe procedury w realizacji zadań ministrów odpowiedzialnych za kwalifikacje w ZSK

Zagraniczne systemy walidacji – przegląd rozwiązań
Jest to kolejna publikacja poświęcona tematyce walidacji. Tym razem autorzy prezentują nam przegląd wybranych rozwiązań zagranicznych dotyczących systemów walidacji efektów uczenia się. Dowiemy się z niego o modelowym przebiegu walidacji w pięciu krajach: Francji, Szkocji, Holandii, Portugalii i Finlandii. Opracowanie skierowane jest przede wszystkim do osób, które odpowiadają za projektowanie rozwiązań dotyczących procesu walidacji i ma wymiar zarówno poznawczy, jak i praktyczny, zawiera bowiem informacje o modelowym przebiegu walidacji w wymienionych krajach.
Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji

Mała encyklopedia ZSK

Encyklopedia jest skierowana szczególnie do pracowników instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu, ale także do pracowników służb zatrudnienia, organizatorów różnych rodzajów kształcenia i szkolenia, pracodawców, nauczycieli, trenerów, doradców zawodowych oraz wszystkich osób zainteresowanych nowym systemem kwalifikacji.
Przegląd kwalifikacji uregulowanych

Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji

Włączanie kwalifikacji do ZSK

Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego

Polska Rama Kwalifikacji

Wieloletnia praca ekspertów pozwoliła na opracowanie Polskiej Ramy Kwalifikacji – jednego z ważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Publikacja zawiera rozkładane mapy za pomocą których przedstawiono poszczególne charakterystyki poziomów. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.
Najnowszy poradnik opisywania kwalifikacji

Słownik ZSK

Raport referencyjny - aktualizacja

Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika
Publikacja w pierwszej części przedstawia podstawowe informacje na temat PRK, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Ponadto wyjaśnia rolę charakterystyk w procesie określania poziomu kwalifikacji oraz przedstawia wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów. W drugiej części znajduje się omówienie specyfiki kolejnych poziomów PRK uzupełnione przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu.
Od kwalifikacji do rejestru

Kwalifikacje przyszłości

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji - podstawowe założenia
W publikacji przedstawiono podstawowe założenia i zasady działania dotyczące Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, który ma być jednym z kluczowych elementów systemu kwalifikacji w Polsce. Omówiono też zadania podmiotu prowadzącego rejestr oraz zasady współpracy tego podmiotu z interesariuszami systemu.
Tekst uzupełniono opisami rozwiązań dotyczących rejestrów i baz danych o kwalifikacjach w wybranych państwach Unii Europejskiej.