cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Edukacja pozaformalna - wyzwania i perspektywy

KEP 2 m– To pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce – mówił Ireneusz Górecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, otwierając Kongres Edukacji Pozaformalnej. 26 listopada br. w Warszawie spotkali się przedstawiciele organizacji związanych z działalnością edukacyjno-rozwojową, w tym przede wszystkim organizacji społecznych, a także biznesu i strony rządowej.

Minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz wystosował do uczestników kongresu specjalny list, w którym podkreślił potrzebę szybkiego reagowania rynku edukacji na zmiany na rynku pracy. Minister zwrócił również uwagę na korzyści, jakie przyniesie współpraca wielu środowisk w zakresie wspierania edukacji pozaformalnej. 

 – W dobie gospodarki opartej na wiedzy edukacja pozaformalna ma szczególne znaczenie. Jej jakość, efektywność i elastyczność zadecydują o sukcesie polskiej gospodarki – powiedział, rozpoczynając obrady, Dariusz Dąbek, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
KEP 4 med

Uczestnicy konferencji wzięli udział w trzech debatach dotyczących roli kształcenia pozaformalnego dorosłych w podnoszeniu kompetencji i innowacyjności Polaków. W pierwszej debacie, oprócz przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwa Edukacji Narodowej, głos zabrała liderka Projektów KRK Instytutu Badań Edukacyjnych dr Agnieszka Chłoń-Domińczak. – Kiedy kończymy edukację formalną, mamy przed sobą prawie czterdzieści lat pracy zawodowej w zmiennych warunkach. Zmieniają się technologie i wymagania pracodawców, a my musimy się do tych zmian dostosowywać. Edukacja pozaformalna pozwala na bardziej elastyczne dopasowywanie się do potrzeb rynku pracy – tak przedstawicielka IBE tłumaczyła konieczność zdobywania kwalifikacji na drodze edukacji pozaformalnej. Prelegentka powołała się również na wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC. Badania te pokazały, że przeciętny poziom umiejętności Polaków w wieku 16–65 lat jest niższy od średniej w państwach OECD. Innymi słowy, Polacy po ukończeniu edukacji formalnej przestają się uczyć, przez co stopniowo tracą umiejętności zarówno w zakresie rozumienia tekstu, jak i rozumowania matematycznego. –  Potrzeba uczenia się przez całe życie nie jest sloganem − jest rzeczywistością, która nas otacza – podsumowała dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.

– Wielu Polaków wciąż nie ma świadomości, że uzyskanie świadectwa ukończenia szkoły czy też dyplomu ukończenia studiów to tak naprawdę początek naszej edukacji, a nie jej koniec – podkreślał Jacek Falkowski, zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Ministerstwie Edukacji Narodowej.Dariusz Dąbek zwrócił uwagę na potrzebę uporządkowania rynku edukacji pozaformalnej. – W Polsce działa wiele podmiotów o różnej jakości usług. Już w przyszłym roku wejdą w życie projektowane przez nas rozwiązania, które pozwolą na stworzenie przejrzystego systemu edukacji pozaformalnej – wyjaśniał przedstawiciel Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jednym z najważniejszych elementów systemu zapewnienia jakości usług rozwojowych będzie Rejestr Usług Rozwojowych. Znajdzie się w nim informacja o podmiotach świadczących usługi rozwojowe oraz o ich ofercie, skonstruowana tak, aby każdy zainteresowany przedsiębiorca (instytucja) lub osoba dorosła mogli w prosty sposób wyszukać ofertę dopasowaną do swoich potrzeb.
KEP 3 med

W czasie sesji problemowej pt. „Jakość usług rozwojowych. Standardy, certyfikaty i walidacja czy rynek bez regulacji?” w roli eksperta wystąpiła dr Magdalena Dybaś, główny specjalista ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych. Przedstawicielka IBE opowiadała o tym, co robi Instytut, aby zapewnić jakość Polskiej Ramie Kwalifikacji. – Na dzisiejszym rynku pracy pracodawca często nie wie, jakie kompetencje kryją się za certyfikatami i szkoleniami kandydata na pracownika. My dążymy do tego, aby wszystkie kwalifikacje miały opisane efekty uczenia się. Pomóc w tym ma standard opisu kwalifikacji tworzony w celu ich weryfikacji, uniwersalności i przejrzystości – wyjaśniała. 

Podczas kongresu odbyła się również debata poświęcona rynkowi usług rozwojowych i kształcenia pozaformalnego po roku 2020. Goście dyskutowali m.in. o tym, jak będzie wyglądał rynek szkoleniowy w 2020 roku, jakie skutki spowoduje funkcjonowanie Rejestru Usług Rozwojowych oraz jakie korzyści przyniesie branżom usług rozwojowych wdrożenie Polskiej Ramy Kwalifikacji. W dyskusji wzięła udział dr Agnieszka Chłoń-Domińczak. – Staramy się, aby proponowane przez nas rozwiązania, realizowane poprzez zintegrowany system kwalifikacji, zapewniały odpowiednią jakość, a z drugiej strony, żeby były proste i przyjazne dla użytkowników – podkreślała ekspertka IBE.

Podczas Kongresu Edukacji Pozaformalnej przedstawiciele resortów i agencji rządowych, organizacji pracodawców i przedsiębiorców, instytucji edukacyjnych, izb gospodarczych, stowarzyszeń, towarzystw i fundacji podpisali Deklarację Wsparcia Kształcenia Pozaformalnego. 

Wydarzenie miało na celu integrację środowiska działającego w obszarze edukacji pozaformalnej, wymianę doświadczeń w tym zakresie oraz promowanie idei uczenia się przez całe życie. Instytut Badań Edukacyjnych był partnerem wydarzenia. 

Relację z konferencji można również przeczytać na stronie www.kep.com.pl



 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR