cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Od kompetencji do kwalifikacji

Walidowanie efektów uczenia się Opracowanie pt.: „Od kompetencji do kwalifikacji - diagnoza rozwiązań i praktyk w zakresie walidowania efektów uczenia się" zawiera wyniki analiz z badań oraz wewnętrznych prac projektu, w których tworzenie lub konsultacje zaangażowane było szerokie grono ekspertów i interesariuszy. Realizowane projekty przynoszą wnioski i wskazania do dalszych prac nad systemem walidacji jako częścią zintegrowanego krajowego systemu kwalifikacji. Celem publikacji jest przedstawienie wyników dotychczasowych badań, przeprowadzonych prac analitycznych i koncepcyjnych oraz wynikających z nich wniosków i postulatów co do kierunków kolejnych działań. Wyniki badań zostały przedstawione na podstawie raportów cząstkowych i raportu końcowego z badań, przygotowanych przez zespół autorów: Piotra Stronkowskiego, Borysa Martelę, Bartosza Kosińskiego, Klaudię Łubian i Magdalenę Andrzejewską.

Opracowanie składa się z czterech części. Część pierwsza stanowi wprowadzenie czytelnika w temat walidacji i badań przeprowadzonych w IBE. We wstępie opracowania podano definicje podstawowych pojęć używanych w tekście, zgodne z aktualnie opracowywanym „Słownikiem podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji”, tak aby stosowana w tekście terminologia nie budziła wątpliwości odbiorców. Następnie została zarysowana problematyka walidacji w dokumentach krajowych i europejskich, do których odwołują się zarówno praktycy, jak i teoretycy pracujący nad systemem walidacji. Część pierwsza przedstawia również metodologię i krótki opis przebiegu badań zrealizowanych w IBE.

Kolejna, druga część tekstu odnosi się bezpośrednio do wyników badań. Zawarto tu analizy dotyczące przedsięwzięć walidacji efektów uczenia się w Polsce, uwzględnionych w badaniach.

W części trzeciej przedstawiono przykłady rozwiązań systemowych w krajach Unii Europejskiej: we Francji, Holandii, Czechach i Niemczech. Opisano tu specyfikę organizacji systemów walidacji w tych czterech państwach. Podjęto próbę analizy ich mocnych i słabych stron. Z zaprezentowanych zestawień nie płyną bezpośrednie rekomendacje dla systemu tworzonego w Polsce, zakładamy bowiem, że każdy kraj powinien budować system walidacji w odniesieniu do swoich doświadczeń i tradycji. Zapoznanie się z rozwiązaniami zagranicznymi może stać się jednak inspiracją przy poszukiwaniu rozwiązań najlepszych dla Polski.

Część czwarta, podsumowująca, zawiera rekomendacje wynikające bezpośrednio z przeprowadzonych badań wraz z komentarzem, opartym na aktualnym stanie wiedzy zespołu pracującego nad założeniami do stworzenia Polskiej Ramy Kwalifikacji i zintegrowanego rejestru kwalifikacji oraz planowane dalsze prace w obszarze walidacji.

Publikacja jest dostępna również w Biblioteczce KRK.

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR