Współpraca międzynarodowa
Wdrażanie ram kwalifikacji to europejski proces. Jednocześnie jest to nowy element polityki publicznej. Dlatego współpraca międzynarodowa jest tak ważna – mówi Horacy Dębowski z Instytutu Badań Edukacyjnych - Z jednej strony możemy uczyć się od innych w celu lepszego projektowania polskich rozwiązań, z drugiej – możemy inspirować innych Europejczyków, a także mieć wpływ na to, co dzieje się na poziomie europejskim. Komisja Europejska wspiera współpracę międzynarodową przez system grantów badawczych, a także grupy doradczej do spraw europejskiej ramy kwalifikacji.Pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych uczestniczą w pracy grupy doradczej do spraw europejskiej ramy kwalifikacji, a także realizują granty badawcze z takich programów jak Horyzont 2020, Erasmus +, Twinning. Obecnie jesteśmy zaangażowani w 11 projektów badawczych wraz z 32 instytucjami w Europie. W naszych działaniach staraliśmy się uwzględnić doświadczenia zarówno z krajów, które już wdrożyły ramę kwalifikacji, w których te systemy funkcjonują od lat, jak w Wielkiej Brytanii czy we Francji. Robiliśmy to po to, by, projektując nasze rozwiązania, uniknąć oczywistych błędów. Z drugiej strony – współpracowaliśmy z krajami, które dopiero zaczynają proces wdrażania ram kwalifikacji, takimi jak Chorwacja czy Węgry. Te doświadczenia były dla nas równie cenne.