cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Aktualności

Co może zyskać branża turystyczna dzięki SRKT?


turystyka m– Branża turystyczna nieustannie się rozwija, coraz trudniej jest nam dostosować kształcenie do realnych potrzeb rynku pracy. W sektorowych ramach kwalifikacji dostrzegliśmy możliwość znalezienia poszukiwanych przez nas rozwiązań, które zwiększyłyby dopasowanie kształcenia pracowników do potrzeb branży turystycznej – mówiła 28 października 2014 r. podczas konferencji poświęconej sektorowej ramie kwalifikacji w turystyce prof. Hanna Zawistowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

Aby lepiej zrozumieć istotę sektorowej ramy kwalifikacji w turystyce, Katarzyna Trawińska-Konador ekspert projektu „Kwalifikacje po europejsku” w Instytucie Badań Edukacyjnych, opowiedziała uczestnikom konferencji o tym, czym jest zintegrowany system kwalifikacji, w ramach którego tworzone są sektorowe ramy kwalifikacji. Jednym z podstawowych instrumentów nowego systemu jest Polska Rama Kwalifikacji – będzie ona punktem odniesienia dla kwalifikacji nadawanych w Polsce. Poziomy PRK będą określone dla kwalifikacji zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Pozwoli to na utworzenie przejrzystego i spójnego systemu kwalifikacji w Polsce.

– Aby wszystkie elementy systemowe mogły zafunkcjonować w praktyce, konieczne jest wprowadzenie ich do polskiego porządku prawnego – mówiła Elżbieta Lechowicz, ekspert projektów KRK, opowiadając przy tym, jak wygląda postęp pracy nad ustawą o zintegrowanym systemie kwalifikacji.
conference 20 med

Agnieszka Szymczak z Instytutu Badań Edukacyjnych wprowadziła uczestników w tematykę sektorowych ram kwalifikacji (SRK). – Sektorowe ramy kwalifikacji to opis hierarchii poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danej dziedzinie – sektorze lub branży – tłumaczyła prelegentka. – Innymi słowy, są to uporządkowane opisy wymagań dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych wymaganych od pracowników w danej branży lub sektorze. Stworzenie SRK pozwoli na uporządkowanie kwalifikacji z danego sektora (zhierarchizowanie i opisanie ich wzajemnych relacji), dzięki czemu m.in. pracownikom łatwiej będzie w sposób świadomy planować ścieżkę własnego rozwoju.

Wystąpienie Iwony Szałkowskiej z Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki rozpoczęło się od przypomnienia założeń reformy szkolnictwa zawodowego z 2012 roku. – Celem tych zmian było dostosowanie edukacji do potrzeb rynku pracy, poprawienie jakości kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych – mówiła prelegentka. Iwona Szałkowska opowiedziała również o nowym sposobie opisu kwalifikacji w zawodach w branży turystycznej na przykładzie zawodu technika hotelarstwa oraz technika żywienia i usług gastronomicznych. Przedstawicielka Ministerstwa Sportu i Turystyki podkreślała przy tym, że zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, kwalifikacje w branży turystycznej, które są nadawane w systemie formalnym, będą kwalifikacjami pełnymi. – Kwalifikacje w zawodach związanych z turystyką zostały opisane poprzez efekty kształcenia, przypisano je do poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji, zostaną również automatycznie wpisane do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji – tłumaczyła Iwona Szałkowska.
conference 4 med

Profesor Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej mówiła o tym, jak wygląda kształcenie pracowników branży turystycznej na poziomie uniwersyteckim. Prelegentka zwróciła uwagę na to, że w myśl rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, turystyka nie jest wyodrębnionym obszarem kształcenia. – Turystykę można studiować na wszystkich możliwych uczelniach: ekonomicznych, humanistycznych, rolniczych i technicznych – mówiła profesor, zwracając uwagę na wynikającą z tego różnorodność specjalizacji. W swoim wystąpieniu profesor Zawistowska poruszyła również kwestię tworzenia sektorowej ramy kwalifikacji w turystyce. SKRT będzie tworzona przez zespół ekspercki, w skład którego wejdą osoby posiadające specjalistyczną wiedzę na temat: sektora turystyki (przedsiębiorstw, które funkcjonują w branży, potrzeb pracodawców oraz najważniejszych nadawanych kwalifikacji), tworzenia kwalifikacji (tworzenia programów kształcenia i szkolenia na potrzeby sektora turystyki) oraz podstawową wiedzę na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji i założeń integracji krajowego systemu kwalifikacji w Polsce. Dzięki temu SRKT będzie mogła służyć jako narzędzie przypisywania kwalifikacji funkcjonujących w branży turystycznej do poszczególnych poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji. Będzie to również narzędzie służące do porównywania między sobą kwalifikacji z sektora turystyki. – W praktyce oznacza to przełożenie na język branżowy zapisów Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych na poszczególnych jej poziomach od pracowników zatrudnionych w sektorze turystyki. Podobnie jak PRK, SRKT będzie zatem opisem hierarchii poziomów kwalifikacji – w tym wypadku będą to kwalifikacje z sektora turystyki – podsumowała prof. Zawistowska.

Joanna Tomczak z Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki przedstawiła uczestnikom konferencji sposoby zdobywania kwalifikacji w branży turystycznej w obszarze kształcenia pozaformalnego i nieformalnego. – Oferta szkoleń na rynku turystycznym jest bardzo szeroka – kursy mają różny czas trwania, różne formy, obejmują różny zakres wiedzy, różnią się też jakością – mówiła prelegentka, zwracając uwagę na problem uregulowania i usystematyzowania kwalifikacji zdobywanych na drodze pozaformalnej. – Zapotrzebowanie na turystycznym rynku pracy zmienia się dynamicznie, niektóre kwalifikacje i zawody przestają być potrzebne, podczas gdy inne, np. concierge, nie są ujęte w aktualnych aktach prawnych, mimo że istnieją na rynku pracy. Potrzebny jest nam system, który będzie opisywał wszystkie te kwalifikacje i odpowiadał na potrzeby rynku pracy. Dlatego tak ważna jest rola praktyków i ekspertów branżowych, którzy najlepiej wiedzą, jakie kwalifikacje aktualnie są pożądane. Współpraca praktyków pomoże stworzyć możliwie najlepszą sektorową ramę kwalifikacji w turystyce.  

– Jakość i sensowność Polskiej Ramy Kwalifikacji będzie zależała od tego, jak będą funkcjonować sektorowe ramy kwalifikacji – mówiła Mariola Szymańska-Koszczyc, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, która jest również kierownikiem merytorycznym projektu sektorowej ramy kwalifikacji dla sektora bankowego. Prelegentka podzieliła się doświadczeniami w tworzeniu sektorowej ramy kwalifikacji dla bankowości oraz podkreślała korzyści wynikające z utworzenia jednego spójnego opisu hierarchii poziomów kwalifikacji. – Rama sektorowa jest tak dobra, jak współpraca partnerów sektorowych – podsumowała prelegentka. 

Na zakończenie konferencji odbył się warsztat Beaty Michalskiej z Instytutu Badań Edukacyjnych z udziałem przedstawicieli branży turystycznej.

Konferencja była okazją do wspólnej dyskusji przedstawicieli branży turystycznej, uczelni oraz ekspertów merytorycznych na temat sektorowych ram kwalifikacji dla turystyki, które opracowywane są obecnie pod kierunkiem prof. Hanny Zawistowskiej z SGH na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. Założeniem tego systemu jest nowoczesne podejście do kwalifikacji kadr na rynku turystycznym, zapewnienie wysokiej jakości usług szkoleniowych oraz umożliwienie porównywania kwalifikacji w ramach tego sektora  z kwalifikacjami w innych państwach europejskich. 

Patronat nad wydarzeniem objął instytut Badań Edukacyjnych. 

Prezentacje prelegentów:
 








 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR