cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


W Nowym Targu rozmawiali o Polskiej Ramie Kwalifikacji

W Nowym Targu rozmawiali o Polskiej Ramie Kwalifikacji5 marca 2015 roku w Nowym Targu odbyła się konferencja „Polska Rama Kwalifikacji - zmiana dla edukacji i rynku pracy”. W czasie spotkania eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnych w Krakowie oraz przedstawiciele m.in. branży informatycznej, szkolnictwa oraz rzemiosła opowiedzieli o wyzwaniach, jakie stoją przed pracodawcami i rynkiem pracy, a także o nowoczesnych narzędziach uczenia się przez całe życie.

Jaki jest scenariusz wdrażania Polskiej Ramy Kwalifikacji i całego systemu kwalifikacji? Jak kształtują się zmiany i najnowsze trendy na rynku pracy? Na te i inne tematy odpowiedzieli eksperci podczas konferencji, która odbyła się w Nowym Targu w ramach cyklu spotkań o Polskiej Ramie Kwalifikacyjnej i zmianach dla edukacji i rynku pracy. Eksperci podkreślali, jak ważne jest inwestowanie w rozwój własnych kompetencji, uczestnictwo w szkoleniach i kursach oraz zdobywanie certyfikatów potwierdzających dane umiejętności.



Na początku konferencji Adamina Solecka, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych zaprezentowała założenia zintegrowanego systemu kwalifikacji jako narzędzia uczenia się przez całe życie. – Kompetencje uzyskane w trakcie edukacji formalnej z czasem ulegają dewaluacji.  Ma to związek z bardzo dynamicznymi zmianami na rynku pracy i popytem na kompetencje, których w tym samym zawodzie nikt nie wymagałby od pracownika kilka lat wcześniej. Dlatego właśnie tak ważnym jest uczenie się przez całe życie. Równie ważne natomiast jest ustalenie wspólnej ramy kwalifikacyjnej dla poszczególnych zawodów – mówiła.



Na konferencji obecna była także Małgorzata Bednarek z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, która opowiedziała o praktycznej stronie zatwierdzania kwalifikacji zawodowych.  Przedstawiła także, w jaki sposób prowadzone i oceniane są egzaminy zawodowe: – Egzamin zawodowy stanowi formę sprawdzenia, na jakim poziomie opanowania są wiedza i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji w danym zawodzie. Przeprowadzamy je od 2004 roku i kierujemy do absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, techników, techników uzupełniających i szkół policealnych. Osoby, które chcą zdać egzamin, muszą tak jak w przypadku egzaminu na prawo jazdy zdać część praktyczną i teoretyczną.

Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe w tej formie będziemy przeprowadzać do końca roku szkolnego 2016/17.



W spotkaniu jednym z prelegentów był także Czesław Krupa ze Związku Rzemiosła Polskiego, który podkreślał, że nauka rzemiosła może być jednym z bardzo ważnych czynników w procesie przygotowania do krajowego i europejskiego rynku pracy. Jako przykładał podał program zakończony w 2012 roku. – Wykorzystując środki unijne w latach 2011-2012 zrealizowaliśmy w Izbie Rzemieślniczej w Tarnowie, wspólnie z partnerską Izbą Rzemiosła w Nowym Sączu wyjątkowy projekt – Program Mistrz. Jego celem było upowszechnianie formalnego kształcenia ustawicznego i uzyskiwanie w ten sposób certyfikatu w danym zawodzie. Przez rok realizowaliśmy specjalną kampanię promująca edukację ustawiczną osób dorosłych zgodną z wymogami rynku pracy. Prowadziliśmy także doradztwo zawodowe w zakresie wyboru kierunku i formy kształcenia, a także pomagaliśmy w zaplanowaniu edukacji i kariery zawodowej. Potwierdzeniem danej kwalifikacji miało być przystąpienie do egzaminu mistrzowskiego. Ostatecznie przystąpiło do niego w różnych zawodach (m.in. fryzjer, stolarz, mechanik, kucharz czy murarz) aż 434 osób, co tylko pokazuje jak dużym zainteresowaniem cieszył się cały program.



W konferencji uczestniczyła także Elżbieta Jarosz z Komisji ds. Certyfikacji EAQUALS Instytutu Języka Angielskiego Gama College, która poświęciła swoje wystąpienie na zaprezentowanie profilu zawodowego nauczyciela języków obcych w Europie i projektu Leonardo dla Vinci. – Projekt Leonardo da Vinci był realizowany w latach 2011-2013, a jego zadaniem było stworzenie narzędzia pozwalającego na opis kwalifikacji oraz ustalenie kompetencji zawodowych nauczyciela języków obcych w kontekście nowo wprowadzanych systemów nauczania, oceniania i kwalifikacji. Projekt był skierowany zarówno dla nauczycieli, pracodawców, ale i osób, które pełnią rolę tzw. mentorów.  Na bazie tego stworzono „profil” zawodowy nauczyciela języków obcych. Zredagowano także specjalny glosariusz i przewodnik w czterech językach oraz przeprowadzono szereg szkoleń pilotażowych w 10 krajach. Projekt pokazał nam jak ważnym jest, żeby te same europejskie normy określania kwalifikacji we wszystkich zawodach, nie tylko w przypadku nauczyciela języków obcych, były wdrażane.



Ostatnia prezentacja poświęcona była Europejskiemu Certyfikatowi Umiejętności Komputerowych (ECDL), o którym opowiedziała Beata Chodacka z Polskiego Towarzystwa Informatycznego. – Działania w ramach tego projektu rozpoczęły się w 1997 roku, gdy komputery nie były tak powszechne jak dzisiaj. Certyfikatem potwierdzającym umiejętności pracy np. z pakietem Microsoft Office były i są bardzo cenną informacją dla pracodawców. Dziś większość osób, która ma na co dzień do czynienia z komputerem, wpisuje taką umiejętność w swoje CV, ale nie ma odpowiedniego certyfikatu potwierdzającego tę zdolność. A nawet jeśli go posiada, to problem polega na tym, że jest uległ on zdezaktualizowaniu. Rozwój technologiczny, a co za tym idzie poszerzenie i popyt na umiejętności komputerowe ulegają wyraźnym zmianom. Ten sam certyfikat, który ktoś otrzymał np. 2-3 lata temu, nie musi wcale potwierdzać, że umie korzystać z tych samych narzędzi teraz. W spotkaniu w Nowym Targu wzięli udział przedstawiciele szkół zawodowych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, urzędów pracy oraz placówek zajmujących się edukacją z województwa małopolskiego.


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR