cookies



Kalendarz wydarzeń

maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w BochniCzym charakteryzuje się współczesny rynek pracy? Jak potwierdzane są kwalifikacje rzemieślnicze w dzisiejszych czasach? Czym jest certyfikat ECDL? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci podczas konferencji „O Polskiej Ramie Kwalifikacji”, która odbyła się w Bochni 20 stycznia 2015 roku. Prelegentami wydarzenia byli eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, Związku Rzemiosła Polskiego, a także Polskiego Towarzystwa Informatycznego i Izby Rzemieślniczej w Tarnowie.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

Adamina Solecka, trenerka Instytutu Badań Edukacyjnych, opowiedziała o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jako narzędziu uczenia się przez całe życie. - ZRK to odpowiedź na problemy, które pojawiają się tu i teraz. Wielu z nas znalazło się w sytuacji, w której okazuje się, że posiadane kwalifikacje nie są wystarczające do tego, aby móc efektywnie funkcjonować na rynku pracy. Albo nie są wystarczające czy aktualne do tego, by utrzymać pozycję czy stanowisko, do którego się przyzwyczailiśmy, zachowując przy tym standard zawodowy czy finansowy - powiedziała prelegentka. Rynek pracy w dzisiejszych czasach jest niezwykle elastyczny i zmienny, podlega ciągłym modyfikacjom, wymaga przy tym od pracowników ciągłego zaangażowania przy zdobywaniu nowych i aktualizowaniu posiadanych kwalifikacji. Prelegentka podkreśliła również, jak diametralnie zmienił się model kariery w ciągu ostatnich lat: - Nasi dziadkowie zaczynali pracę w firmach,  w których pracowali do końca swojej kariery zawodowej. W dzisiejszych czasach ludzie zmieniają środowisko zawodowe bardzo często. Jest to związane z przekwalifikowywaniem się. Zmiany powinny nas mobilizować do podnoszenia kwalifikacji. Temu służy polityka uczenia się przez całe życie.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

O tym, jak potwierdzane są kwalifikacje zawodowe w systemie egzaminów zewnętrznych opowiedziała Agnieszka Płazińska z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. - Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych potwierdzają swoje kwalifikacje zawodowe egzaminem, który złożony jest z dwóch części: praktycznej i teoretycznej - podkreśliła prelegentka. Agnieszka Płazińska opowiedziała również o zmianach w prawie oświatowym, które zostały wprowadzone poprzez nowelizację podstawy programowej kształcenia zawodowego. W dalszej części prezentacji została przedstawiona ścieżka edukacyjna prowadząca do zdobycia zawodu technika żywienia i usług.

Franciszek Uszko ze Związku Rzemiosła Polskiego przedstawił drogę do dyplomu mistrzowskiego i świadectwa czeladniczego. - Kształcimy młodzież w pełnym systemie dualnym. Jest to zasadnicza różnica, porównując do tradycyjnego systemu edukacji. W szkole zdobywa się wiedzę książkową, natomiast u pracodawcy odbywa się kształcenie zawodowe. Uczeń szkolny staje się tym samym pełnoprawnym pracownikiem zakładu pracy - podsumował prelegent.

- Rzemieślnicze kwalifikacje to w dzisiejszym czasie wartość sama w sobie, gdyż stanowią o pozycji ich posiadacza na rynku pracy. To także konkretny kapitał dla ich właściciela. Potwierdzone kompetencje rzemieślnicze powiązane są często z większymi zarobkami i prestiżem wykonywanego zawodu. Kwalifikacje otwierają również drogę do uprawnień instruktora praktycznej nauki zawodu - powiedział Uszko. Wśród zawodów, których kwalifikacje potwierdza Izba Rzemieślnicza, prelegent wymienił m.in. zawód szewca, rzeźbiarza w drewnie, zegarmistrza.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

Franciszek Uszko podkreślił również, jak istotne będzie wprowadzenie Polskiej Ramy Kwalifikacji powołując się na skutki dotychczasowej, niespójnej polityki państwa. - Z jednej strony stworzono mnogość nowych kierunków kształcenia, zwłaszcza na poziomie technicznym  i wyższym, z drugiej strony wprowadzono deregulacje znoszące obowiązek posiadania kwalifikacji stwarzający możliwości dla „rzemieślników - amatorów”. Co więcej, bezrobocie w państwach, w których stawia się punkt ciężkości na potwierdzone kwalifikacje, jest niższe niż u nas - np. w Niemczech w grupie wiekowej 18-24 lat wynosi obecnie tylko 7,9 % - podsumował prelegent.

Elżbieta Jarosz z Komisji ds. Certyfikacji EAQUALS Instytutu Języka Angielskiego Gama College opowiedziała o tym, jak wygląda profil zawodowy nauczyciela języków obcych w Europie. W swoim wystąpieniu prelegentka poświęciła dużo miejsca na przedstawienie, czym jest Europejski Certyfikat Znajomości Języków Obcych CEFR. To sześciostopniowy system oceny znajomości języka obcego, który powstał w celu ujednolicenia wymagań egzaminów językowych i określenia przejrzystych kryteriów oceny znajomości języków obcych.  Inicjatywę rozwoju CEFR podjęła Rada Europy po ponad 20 latach pracy nad projektem.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

Rozwój kompetencji językowych Europejczyków wspierał także program Leonardo da Vinci. Miał na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Dzięki stworzeniu narzędzi pozwalających na opis kwalifikacji i kompetencji nauczyciela języków obcych, program stymulował poprawę jakości edukacji językowej w Europie, a także ułatwiał porównanie systemów edukacji i kwalifikacji pomiędzy krajami członkowskimi.

O walidacji kwalifikacji w księgowości i dobrych praktykach w tym zawodzie opowiedział Kazimierz Jarosz ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Stowarzyszenie, promując zasadę uczenia się przez całe życie, wymaga etycznego postępowania w zawodzie księgowego. W tym celu wprowadzono system certyfikacji zawodu księgowego i stworzono „Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości”. Dokument jest zbiorem nakazów i zakazów, a jego celem jest upowszechnianie w środowisku zawodowym wartości takich jak: praworządność, obiektywność, rzetelność, uczciwość, kompetentność. Kodeks jest przykładem dobrych praktyk, które zostały ustanowione w księgowości.

Systemowi certyfikacji podporządkowana jest ścieżka edukacyjna, w której kształcenie na kursach zakończone jest egzaminem, zgodnie z opisanymi procedurami i o określonym poziomie trudności.
- Stowarzyszenie Księgowych jest rozpoznawane wśród pracodawców na rynku polskim. Gdy na rozmowę kwalifikacyjną przychodzi osoba z dyplomem wydanym przez nasze stowarzyszenie, to znaczy, że kwalifikacje w zawodzie księgowego zostały u tej osoby potwierdzone  - podsumował prelegent.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

O  Europejskim Certyfikacie Umiejętności Komputerowych ECDL opowiedział dr inż. Jacek Pulwarski z Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Inicjatywę rozpropagowania idei i wdrożenia ECDL podjęło Polskie Towarzystwo Informatyczne w 1997 roku. Od 2 lat wdrażany jest tzw.  nowy ECDL, który jest przystosowany do zmieniających się wymogów rynku. Do tej pory wydano w Polsce ponad 150 tys. certyfikatów. Prelegent przedstawił dokładną ścieżkę, którą musi przejść kandydat, jeśli chce potwierdzić tym certyfikatem swoje umiejętności komputerowe. Dokument jest honorowany i wydawany w 150 krajach na całym świecie. Co więcej, rozpoczynając walidację w jednym kraju, można kontynuować proces podnoszenia kwalifikacji w innym państwie.

Prelegent przedstawił dobre praktyki w zakresie promowania ECDL w województwie małopolskim. Wśród wymienionych projektów były m.in.: projekt Urzędu Miasta Krakowa „Młodzieżowa e-Akademia Nauk Matematyczno-Przyrodniczych”, w ramach której 2000 uczniów uzyskało certyfikat ECDL Core oraz projekt Wojewódzkiego Urzędu Pracy „Doskonalenie Zawodowe Nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.  Do tej pory w programie wzięło udział aż 7500 nauczycieli, którzy za pomocą szkoleń stacjonarnych lub e-learningowych uzyskali certyfikat ECDL Start.

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Bochni

Małgorzata Świętoń z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie opowiedziała o pilotażowym wdrożeniu krajowego systemu kwalifikacji  w województwie małopolskim. W ramach pilotażu zintegrowanego rejestru kwalifikacji zostało wstępnie opisanych 12 kwalifikacji, z czego 5 z nich zostało wpisanych do rejestru.

Prelegentka opowiedziała również o działaniach upowszechniających i informacyjnych, które wspierają pilotaż wdrożenia systemu. - W ramach projektu organizowany jest konkurs Edukacyjna Gmina Małopolski, skierowany do gmin, których liczba mieszkańców nie przekracza 25 tysięcy. Konkurs trwa już od kilku lat, a od 2 lat jest prowadzony w formie plebiscytu, który jest organizowany razem z gazetą regionalną. Co roku w październiku organizujemy również Ogólnopolski Tydzień Kariery, w czasie którego promowane są usługi doradztwa kariery. Celem wszelkich naszych inicjatyw, jest pokazanie mieszkańcom, że nauka nie jest wyłącznie tożsama z siedzeniem za biurkiem - podsumowała prelegentka.

Konferencja została zorganizowana pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Sowy. W konferencji wzięli udział pracodawcy, doradcy edukacyjno-zawodowi, a także nauczyciele i dyrektorzy małopolskich szkół. Nie zabrakło również przedstawicieli urzędów pracy i samorządów terytorialnych województwa małopolskiego.


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR