Badania i analizy
Rola doradztwa edukacyjno - zawodowego.
Dokonano przeglądu wyników badań poświęconych polskiemu poradnictwu edukacyjno-zawodowemu, przeprowadzonych w latach 2006-2012. Ekspertyza zakończona we wrześniu 2012 roku.
W ramach ekspertyzy zanalizowano kontekst prawny funkcjonowania systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego w Polsce, pod kątem jego przyszłej roli we wspieraniu osób korzystających z krajowego systemu kwalifikacji. Opisano wybrane dobre praktyki - rozwiązania ponadsektorowe, prywatne oraz związane z trzecim sektorem. Analizie poddano także systemy poradnictwa w Anglii, Republice Federalnej Niemiec oraz Szwajcarii (jako systemy, których rozwiązania mogą zostać zaadaptowane w naszym kraju). Dokonano przeglądu wyników badań poświęconych polskiemu poradnictwu edukacyjno-zawodowemu, przeprowadzonych w latach 2006-2012. Ekspertyza zakończona we rześniu 2012 roku.
Wnioski z badań:
Jeśli system poradnictwa ma stanowić element wspierania krajowego systemu kwalifikacji, musi przede wszystkim zostać wzmocniony instytucjonalnie m.in. przez:
- integrację systemu podzielonego dziś między różne resorty
- zapewnienie systemu jakości poradnictwa zawodowego,
- tworzenie powiązań pomiędzy systemem doradztwa, rynkiem pracy a rynkiem szkoleń,
- promowanie idei poradnictwa edukacyjno-zawodowego,
- wzmocnienie pozycji doradcy zawodowego w procesie edukacji dzieci i młodzieży,
- rozwój i wsparcie wewnątrzszkolnych systemów doradztwa,
- zwiększanie dostępu do usług oraz rozwijanie nowych form i narzędzi poradnictwa edukacyjno-zawodowego.
Ekspertyza na temat poradnictwa w Polsce