cookies



Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nadchodzące wydarzenia

Brak wydarzeń

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Badania i analizy

Badanie stosowanych procedur potwierdzania efektów uczenia się osiągniętych na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego.

Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.
Nowy system kwalifikacji wymaga jasnych zasad potwierdzania efektów uczenia się (kompetencji) oraz przejrzystych kryteriów oceny jakości egzaminowania. Możliwość potwierdzania kompetencji uzyskanych poza szkołą czy uczelnią, na kursach, szkoleniach, w ramach projektów organizowanych przez instytucje pozarządowe – jest niezbędna, by ten system kwalifikacji działał sprawnie. Uzyskane kwalifikacje (potwierdzone egzaminem kompetencje) powinny być wiarygodne zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Dlatego dokonano przeglądu badań międzynarodowych z zakresu potwierdzania kompetencji (walidacji). Przeanalizowano także wybrane inicjatywy krajowe oraz rozwiązania zagraniczne w zakresie stosowanych procedur egzaminowania - chodziło o kompetencje uzyskiwane na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Przeprowadzono też wywiady z ekspertami i koordynatorami wybranych inicjatyw związanych z potwierdzaniem kompetencji oraz osobami korzystającymi z tych rozwiązań, czyli uczącymi się oraz ich pracodawcami. Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.

Wnioski z badań:
  • W Polsce nie istnieje jeden spójny model walidacji kompetencji, ale funkcjonuje wiele praktyk i inicjatyw, które mogą posłużyć jako odniesienie dla budowy krajowego systemu kwalifikacji (KSK). KSK nie powinien zastępować istniejących już rozwiązań, lecz pozwalać na współistnienie procedur walidacji realizowanych przez różne podmioty – publiczne, prywatne, branżowe oraz pozabranżowe.
  • Podstawowym zadaniem państwa powinno być określenie wymagań jakościowych wobec procedur walidacji, a także wobec instytucji, które ją prowadzą.  Wpisanie danej kwalifikacji do rejestru kwalifikacji oraz wskazanie instytucji uprawnionych do jej przyznawania powinno zapewniać wiarygodność kwalifikacji.
  • Dotychczasowa oferta walidacji nie odpowiada w pełni na potrzeby rynku pracy. Konieczne jest budowanie mechanizmów, które zapewnią trwały udział praktyków w tworzeniu procedur oraz zasad zapewniania jakości, a także w procesach walidacji.
  • Sposób potwierdzania kompetencji powinien być dopasowany do specyfiki danego zawodu oraz specyfiki samych kompetencji. Krajowy system kwalifikacji nie powinien narzucać metod potwierdzania kompetencji.
  • Jakość i wiarygodność procedur stanowią istotny motyw przystąpienia do walidacji, dlatego wprowadzenie systemu kwalifikacji przyczyni się do większego zainteresowania kształceniem pozaformalnym i uczeniem się nieformalnym oraz możliwością potwierdzania kompetencji.   
  •  Prace nad Europejską Ramą Kwalifikacji, a także dostępność funduszy europejskich przyczyniają się do rozwoju mechanizmów walidacji kompetencji.

    Prezentacja badań
    Prezentacja badania uzupełniającego

 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR