O wyzwaniach rynku pracy w Łodzi
Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów galerie/lodz14 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.
Jakie działania należy podjąć na rzecz poprawy systemu edukacji? Czy kształcenie dualne jest odpowiedzią na niedopasowanie kwalifikacji pracowników do potrzeb rynku pracy? Na te i inne pytania odpowiedzieli specjaliści z Instytutu Badań Edukacyjnych, Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi podczas konferencji „Kwalifikacje dla każdego. Nowe podejście do uczenia się przez całe życie”, która odbyła się 1 grudnia w Łodzi.Beata Michalska z Instytutu Badań Edukacyjnych mówiła o kompetencjach Polaków w świetle badań międzynarodowych i o tym, dlaczego zintegrowany system kwalifikacji jest odpowiedzią na wyzwanie, jakie stawia przed nami współczesna gospodarka oparta na wiedzy. Prelegentka opowiedziała o międzynarodowym badaniu piętnastolatków „PISA”, które sprawdza ich kompetencje kluczowe: wiedzę, umiejętność rozumowania matematycznego oraz czytania ze zrozumieniem. Przedstawiła również wyniki badania PIAAC mierzącego umiejętności osób dorosłych. – Od 2003 roku wyniki naszych uczniów są powyżej średniej Unii Europejskiej i poprawiają się w kolejnych edycjach badania. Natomiast wyniki kompetencji dorosłych między 25 a 65 rokiem życia znajdują się poniżej średniej. Jak wynika z badań, dorośli w Polsce kształcą się dwukrotnie rzadziej od mieszkańców innych krajów Unii Europejskiej – mówiła przedstawicielka Instytutu Badań Edukacyjnych. – Obecny rynek pracy wciąż się zmienia i wymaga od nas tego, abyśmy się kształcili, zdobywali i podnosili swoje kwalifikacje – podkreśliła Beata Michalska.
Z kolei Patrycja Wojtania z Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi opowiedziała o tym, jakie działania podjęto w województwie łódzkim w celu poprawy edukacji zawodowej i sytuacji młodych osób na lokalnym rynku pracy. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, że placówka została powołana przez samorząd województwa łódzkiego i prowadzi kursy kwalifikacyjne. – Jest to zintegrowany sposób łączenia teorii z praktyką.
{gallery}galerie/lodz14{/gallery}
W szkole odbywają się zajęcia teoretyczne, zaś w przedsiębiorstwie praktyczne – wyjaśniała prelegentka. Opowiedziała również o zaletach, jakie daje uczniom i szkołom kształcenie dualne. – Uczniowie poznają kulturę organizacyjną firmy, uczą się w naturalnych warunkach, weryfikują swoje zainteresowania, a co najważniejsze, mogą rozpocząć pracę po zakończeniu nauki – mówiła Patrycja Wojtania.
Przedstawicielka firmy FON-SKB z Radomska, Ewelina Cygan, podzieliła się doświadczeniami zdobytymi przez firmę podczas współpracy z Centrum Kształcenia Ustawicznego w Łodzi w ramach programu kształcenia dualnego. Opowiedziała o korzyściach, jakie pracodawcy czerpią z podejmowanych działań. – Kształcenie przyzakładowe eliminuje okres wdrażania pracownika do wykonywanego zawodu i przede wszystkim umożliwia rozpoczęcie pracy bezpośrednio po zakończeniu nauki – mówiła przedstawicielka FON-SKB. – Udział we współtworzeniu takiej formuły kształcenia umożliwia wpływ na to, czego się uczy młodzież oraz jakie będzie miała kwalifikacje – zwracała uwagę Ewelina Cygan. – To, czego uczniowie się uczą, jest absolutnie zgodne z naszymi oczekiwaniami i zadaniami, jakie powierzamy naszym pracownikom – dodała prelegentka.
O pracach podjętych w ramach Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego oraz o tym, jaki jest stan prac w projekcie pilotażowym, który realizuje Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych, opowiedziała Agnieszka Wadowska z krakowskiego WUP. – Jest to platforma współpracy na rzecz rozwoju i promocji uczenia się przez całe życie – powiedziała prelegentka. Agnieszka Wadowska mówiła m.in. o zasadach funkcjonowania, wyzwaniach i korzyściach płynących z uczestnictwa w Partnerstwie. – Naszym celem jest promowanie wśród Małopolan postawy otwartej na edukację i stworzenie im warunków do uczenia się przez całe życie – mówiła.
W konferencji Instytutu Badań Edukacyjnych „Kwalifikacje dla każdego. Nowe podejście do uczenia się przez całe życie” uczestniczyli przedstawiciele urzędów pracy, dyrektorzy, pracownicy działów HR oraz doradcy edukacyjno-zawodowi.