Uczenie się przez całe życie
Rynek pracy stale się zmienia, rozwój technologiczny, nowe idee, zmiany sposobu organizacji pracy, inne procesy modernizacyjne, a także integracja Unii Europejskiej i zmiany demograficzne sprawiają, że każdy w ciągu swojego życia będzie musiał stawiać czoła nowym wyzwaniom. To zaś stwarza konieczność uczenia się przez cale życie, rozwijania i uaktualniania posiadanych umiejętności, uzupełniania wiedzy, nabywania nowych kompetencji.
Polska mocno włączyła się w realizację założeń europejskiej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. M.in. poprzez wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. System ma zachęcać do uczenia się dorosłych, pomagać w potwierdzaniu kompetencji nabytych poza szkołą, uporządkować rynek szkoleń, pomóc w planowaniu rozwoju zawodowego.
Eksperci IBE zrealizowali szereg badań dotyczących kompetencji osób dorosłych, które mogą być pomocne w planowaniu działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Anna Maliszewska, Instytut Badań Edukacyjnych
Wyniki badania Uwarunkowań decyzji edukacyjnych wskazują, że co czwarty Polak nie jest zadowolony ze swojego wykształcenia i chciałby je podnieść. Co ciekawe tę lukę edukacyjną – czyli różnicę między osiągniętym poziomem wykształcenia, a tym, który chciałoby się osiągnąć – najbardziej odczuwają kobiety, osoby młode i osoby mieszkające w miastach. Czyli odczuwają to osoby charakteryzujące się już relatywnie wysokim poziomem wykształcenia. To może wskazywać, że polskie społeczeństwo dzieli się na dwie grupy: osób, które chętnie podnoszą swoje kwalifikacje, umiejętności i ma do tego motywację oraz grupę osób, która w ogóle nie jest tym zainteresowana i uważa to za zbędne.
Debata społeczna
- Przygotowanie i wdrożenie nowych rozwiązań systemowych wymaga trwałej współpracy z zainteresowanymi środowiskami – wyjaśnia Elżbieta Lechowicz, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych - Przystępując do realizacji pierwszego projektu KRK, od początku mieliśmy tego świadomość. Równocześnie byliśmy przekonani, że dialog na ten temat, to nie może być prosta wymiana informacji, ale wspólna praca nad propozycjami tych rozwiązań, wspólny namysł, uczenie się od siebie nawzajem. Szukaliśmy formuły dla takiej współpracy.Współpraca międzynarodowa
Wdrażanie ram kwalifikacji to europejski proces. Jednocześnie jest to nowy element polityki publicznej. Dlatego współpraca międzynarodowa jest tak ważna – mówi Horacy Dębowski z Instytutu Badań Edukacyjnych - Z jednej strony możemy uczyć się od innych w celu lepszego projektowania polskich rozwiązań, z drugiej – możemy inspirować innych Europejczyków, a także mieć wpływ na to, co dzieje się na poziomie europejskim. Komisja Europejska wspiera współpracę międzynarodową przez system grantów badawczych, a także grupy doradczej do spraw europejskiej ramy kwalifikacji.Portfolio jako metoda udowodnienia kompetencji
Beata Michalska, trenerka, Instytut Badań Edukacyjnych: Prowadziliśmy szkolenia podstawowe, czyli właściwie mówiliśmy o wszystkim – poczynając od systemu i tego, jak jest zbudowany i po co w ogóle potrzebny jest nam system kwalifikacji. Mówiliśmy o tym, że dzięki systemowi osoby, które zdobyły kwalifikacje w jednym kraju, będą mogły je potwierdzać w innym kraju, ale też łatwo ja uzyskiwać i z nich korzystać. I mówiliśmy o tym, że tak naprawdę największą korzyścią, która zapełni lukę w polskim systemie, jest to, że będzie można potwierdzać swoje kwalifikacje zdobyte poza systemem formalnej edukacji – zarówno ze szkoleń i kursów, jak i z nieformalnego uczenia się, czyli tego, co zdobywa się poprzez doświadczenie.Seminaria dla doradców zawodowych, edukacyjnych i uczelni
Izabela Dubas, trenerka, Instytut Badań Edukacyjnych. Instytut Badań Edukacyjnych przygotowuje zajęcia związane z budowaniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. To system, który jest przyszłością dla wszystkich pracowników, pracodawców i dla nas wszystkich jako społeczeństwa. Jest niezwykle ważne to, żebyśmy bardzo dużo o tym wiedzieli i żebyśmy się mogli w tym odnaleźć. Dzięki temu będzie nam jako społeczeństwu łatwiej. Dlatego wzięliśmy na siebie przyjemność i obowiązek przygotowywania tego typu seminariów. Są one przygotowywane przez grupę ekspertów i niezwykle dobrze przygotowanych trenerów – zarówno doradców zawodowych, doradców edukacyjnych, jak również osoby, które uczeniem przez całe życie zajmują się na uczelniach.Więcej artykułów…
Wiadomości
Animacja "Kwalifikacje na wyciągnięcie ręki"
Na portalu kwalifikacje.gov.pl znajdziesz wszystkie oficjalne i najważniejsze informacje na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To strona dla każdego: pracownika, pracodawcy, ucznia, trenera czy osób zainteresowanych opisaniem kwalifikacji.
Animacja "Kwalifikacje dla wymagających"
Po co w ogóle jest Zintegrowany System Kwalifikacji? Czym w ogóle są te kwalifikacje? Jak wygląda ich opisywanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w powyższej animacji.
Cykl audycji TV „Kwalifikacje dla każdego”
Jeśli ktoś planuje swoją ścieżkę kariery, szuka pracy lub chce zmienić obecną, szkoli innych, doradza przy wyborze kierunku edukacji, ten cykl audycji będzie dla niego bardzo pomocny. Dowie się, w jaki sposób ZSK będzie działał i jak ułatwi życie uczącym się i pracującym Polakom.